Espanya,
malgrat la seva trajectòria històrica de caràcter imperialista, es va
trobar al segle XIX amb uns mitjans insuficients i una voluntat
política escassa per generar coneixement sobre aquelles societats a les que
Occident es creia destinat a civilitzar. Convertida en potència de
segon ordre Espanya no va ser capaç de promoure una
intel·lectualitat preparada ni dotar-se d'una bibliografia abundant per a l'elaboració d'una imatgeria Oriental com havia succeït a França,
a Anglaterra o a Alemanya. De fet, fins a la darrera dècada del segle XIX no trobem a la península ibèrica res
comparable a les grans institucions d'aquestes potencies colonials encarregades de l'estudi de les societats culturalment tant llunyanes com la musulmana, la persa, l'afganesa o l'índia a les que pretenien sometre. Espanya, malgrat tot, va saber treure profit de la consideració d'espai exòtic que
havia tingut entre els primers viatgers romàntics i de l'africanisme transformat en doctrina justificativa de l'intervencionisme en el
Marroc. Tant és així que a principis del segle XX, quan la
fascinació per l'extrem Orient sembla eclipsar l'Orient musulmà arreu,
l'herència de l'Al-andalus i l'influx del protectorat en el Marroc
seguirà alimentant la producció artística a Espanya.
El santo Darcagüey, Josep Tapiro, 1890 (MNAC) Afegeix la llegenda |
L'Africanisme i el Nord del Marroc
Espanya, atesa
la seva incapacitat, només es veurà amb forces de reclamar
davant de les potències colonials la seva pretensió d'intervenir
en el Marroc. L'africanisme, que era un plantejament en
sintonia amb l'ambient d'entusiasme imperialista generalitzat a Europa,
apel·la al dret de civilitzar aquest territori per raons de
seguretat nacional i, més endavant, com a compensació a les pèrdues
de les colònies de Cuba i Filipines. L'africanisme s'inicia amb la
campanya del general Prim en 1860 i es configura com a doctrina
entre la conferència de Berlin (1884-85) i la d'Algeciras (1906)
quan França reconeix el dret d'Espanya a reclamar un protectorat en
el Nord del Marroc. La inestabilitat del regim de la restauració
monàrquica i la pèrdua del pes polític en les relacions internacionals
son la veritable causa del replegament de la política exterior
espanyola en el Nord del Marroc. En el terreny de les arts
l'africanisme constitueix un element clau en la renovació estètica
i no tardarà en fer desembocar el gènere en una moda a
Catalunya i a Espanya entre 1860 i 1880. Tanmateix les successives
guerres per pacificar el territori i les crisis polítiques que les
segueixen, provocaran la fixació en aquest gènere quan a la resta
d'Europa ja estava en declivi.
A principis del
XX l’empresa colonial es
justifica amb un discurs travat per els dietaris de viatges, les imatges fotografiques
i , sobretot, els textos de la “qüestió marroquí",
es a dir, cròniques
periodístiques, estudis científics o tractats al
voltant de l'administració
del protectorat . En
conjunt aquests continguts , associats a la idea de la superioritat occidental i
la seva missió civilitzadora ,
atrapa el imaginari dels espanyols i acabarà desbordant l’Orientalisme d'arrel romàntica. A banda de la seva eficàcia
propagandística, els textos
colonials estan immersos
en l'actitud mental
de l'africanisme ideològic. La seva retòrica aporta una representació de l'altre farcida de perjudicis i
indiferència vers la cultura “indígena” considerada caduca i degenerada. Però, d'altra banda, la proximitat amb realitat dona peu a matitzar l'objecte que es pretenia exòtic i suavitza els aspectes formals de la seva representació. A princis del XX l'Orientalista resultant és conceptualment més sòlid i menys depenent de l'efectisme ornamental que el primer Orientalisme fornejat per les exageracions dels viatgers i les il·lustracions fantasioses dels romàntics.
La batalla de Tetúan. Marià Fortuny, 1863-65 (MNAC) |
Reivindicació del llegat hispanomusulmà
A
principis del segle XIX Espanya era considerada pels romàntics europeus
el preludi d'Orient seguint els dictats d'una
concepció històrica errònia de la
civilització islàmica perceptible a través del patrimoni llegat per Al-Àndalus. Es per això que l'Alhambra esdevindrà un tema
romàntic per excel·lència, un lloc comú de molts relats
i reproduccions litogràfiques, i sota el seu
influx els artistes peninsulars del segon terç del segle XIX realitzaran
la seva recerca particular de l'exotisme i intentaran satisfer el
seu anhel d'aventura.
Partint del
fet que la interpretació romàntica
de l’Alhambra era excessiva i desmesurada la recerca de princips del segle XX dona un gir conceptual -possiblement influenciada pel creixent interès per les cultures bibliques i l'egiptologia- i comença a explorar les
possibilitats artístiques de la fisonomia real de l’edifici. La intenció que hi ha al darrera no és
cap altre que substituir
allò que els romàntics consideraven sublim per categories estètiques objectives en la línia del pensament positivista sorgit de la industrialització. Per aquest
motiu arabistes de prestigi
(Pascual Gayangos, Cordera i Ribera, Asín Palacios) i
estudiosos del llegat andalusí (Menéndez Pidal, Torres Balbás,
Américo Castro) amb el propòsit de revisar la imatge fictícia d’un
passat considerat gloriós contribuiran a
posar
en valor l’Alhambra com a model a seguir pels arquitectes orientalistes.
El general Prim a la batalla de Tetuan, F. Sans Cabot, 1865 (Museu Militar de Barcelona)
Orientalisme a Catalunya
Pel que fa a Catalunya l'Orientalisme es manifesta amb certes peculiaritats. Per començar cal tenir en compte que el fenomen no és estrictament espanyol ja que l'Orientalisme en aquesta època constitueix un paradigma interpretatiu de referència a tota Europa. Tanmateix, la situació particular que travessava Espanya explica que la seva assimilació a Catalunya, en un primer moment, estigués focalitzada en el Nord d'Àfrica i en el passat hispanomusulmà del sud de peninsula . Deixant de banda la influència d'un parell de figures totèmiques (Ali Bey o Sinibald de Mas en referència a la literatura de viatges que qualificaríem d'introspecció antropològica) l'Orientalisme a Catalunya no disposa d'una tradició romàntica sòlida, es a dir, el moviment que enarbora la bandera de l'exotisme no sembla haver produït en el principat una gran quantitat d'obres artístiques i intel·lectuals com succeí a Europa. Dit això, l'Orientalisme a Catalunya arrelarà cap a 1860 atiat per la guerra del Marroc i evolucionarà ràpidament a partir de 1880 fins assolir fites desconegudes a la resta d'Espanya esperonant amb el canvi de segle la renovació estètica en tots els camps de l'expressió artística, inclosa l'arquitectura, que desembocarà en el Modernisme.
L'Orientalisme coneix tres etapes diferents a Catalunya: La primera, coincideix amb l'efervescència cultural de la Renaixença i el creixement urbanístic de Barcelona. En aquest període l'Orientalisme es centre en allò diferent que excita la fantasia d'un món imaginari. La segona etapa, arrenca amb l'exposició universal de 1888 i es caracteritza per la creació d'un corpus d'estudis orientals, el desenvolupament del col·leccionisme, la popularització dels viatges, però, sobretot, per la necessitat de renovar l'ideal suggeridor de mons diferents i misteriosos incorporant el japonisme. La Tercera, més introspectiva, cerca els origens bíblics de la civilització mediterrània a la qual pertany la nació catalana com no podria ser d'un altre manera en coincidir, d'una banda, el noucentisme, la Mancomunitat i la lliga Regionalista i, d'altra banda, el desencís de la burguesia catalana amb l'aventura colonial del Marroc.
El segon Orientalisme, a diferencia del primer ja no s'alimenta exclusivament de reproduccions artístiques i descripcions literàries sinó que elabora un coneixement més precís i, a més a més del món musulmà, s'interessa per l'extrem Orient. En la dècada de 1880 apareixen els primers estudis de catalans sobre les antigues civilitzacions (les monografies sobre Egipte o Mesopotamia de Josep Brunet i Bellet o d'Eduard Toda mereixen el qualificatiu de compendis enciclopedics), les primeres guies de viatges (El dietari d'un pelegri en terra Santa de Jacint Verdaguer, per exemple) i les primeres manifestacions de les cultures Xinesa i japonesa a Barcelona (Ex-diplomàtics que havien estat destinats a l'altra banda del món com Richard Lindau i botiguers amb delegació comercial en ciutats del pacífic com Mikado, Francesc Vidal o Lo Tin Mong son els artifexs de la moda japonista).
En un altre ordre de consideracions, si l'Orientalisme a Catalunya te una connotació diferent a la resta de Espanya és sobretot per la recepció primerenca del japonisme i per la seva autoria en l'eclosió del Modernisme. L'exotisme
musulmà que en 1860 atreia artistes i viatgers esdevé, dues
dàcades més tard, un estereotip superficial que alimenta una moda
ficticia. Quan l'Orient musulmà -el marroquí o el de la pròpia història- és assumit per la
burgesia dominant es banalitza i es corromp fins convertir-se en
un clixé. Cap el 1880 el nord d'Àfrica i el llegat hispanimusulmà
configuren un patró estètic que, juntament amb el mudejar que Espanya reivindica com "estil nacional"- no satisfà les necessitats
dels artistes més inquiets que aniran a buscar l'exotisme a llocs més
llunyants. El japonisme els tornarà a connectar amb la idea
d'Orient, i esdevindrà la porta d'entrada al coneixement d'altres les
cultures, aleshores tant misterioses com desconegudes, del continent asiàtic.
Pel que fa a Catalunya l'Orientalisme es manifesta amb certes peculiaritats. Per començar cal tenir en compte que el fenomen no és estrictament espanyol ja que l'Orientalisme en aquesta època constitueix un paradigma interpretatiu de referència a tota Europa. Tanmateix, la situació particular que travessava Espanya explica que la seva assimilació a Catalunya, en un primer moment, estigués focalitzada en el Nord d'Àfrica i en el passat hispanomusulmà del sud de peninsula . Deixant de banda la influència d'un parell de figures totèmiques (Ali Bey o Sinibald de Mas en referència a la literatura de viatges que qualificaríem d'introspecció antropològica) l'Orientalisme a Catalunya no disposa d'una tradició romàntica sòlida, es a dir, el moviment que enarbora la bandera de l'exotisme no sembla haver produït en el principat una gran quantitat d'obres artístiques i intel·lectuals com succeí a Europa. Dit això, l'Orientalisme a Catalunya arrelarà cap a 1860 atiat per la guerra del Marroc i evolucionarà ràpidament a partir de 1880 fins assolir fites desconegudes a la resta d'Espanya esperonant amb el canvi de segle la renovació estètica en tots els camps de l'expressió artística, inclosa l'arquitectura, que desembocarà en el Modernisme.
L'Orientalisme coneix tres etapes diferents a Catalunya: La primera, coincideix amb l'efervescència cultural de la Renaixença i el creixement urbanístic de Barcelona. En aquest període l'Orientalisme es centre en allò diferent que excita la fantasia d'un món imaginari. La segona etapa, arrenca amb l'exposició universal de 1888 i es caracteritza per la creació d'un corpus d'estudis orientals, el desenvolupament del col·leccionisme, la popularització dels viatges, però, sobretot, per la necessitat de renovar l'ideal suggeridor de mons diferents i misteriosos incorporant el japonisme. La Tercera, més introspectiva, cerca els origens bíblics de la civilització mediterrània a la qual pertany la nació catalana com no podria ser d'un altre manera en coincidir, d'una banda, el noucentisme, la Mancomunitat i la lliga Regionalista i, d'altra banda, el desencís de la burguesia catalana amb l'aventura colonial del Marroc.
El segon Orientalisme, a diferencia del primer ja no s'alimenta exclusivament de reproduccions artístiques i descripcions literàries sinó que elabora un coneixement més precís i, a més a més del món musulmà, s'interessa per l'extrem Orient. En la dècada de 1880 apareixen els primers estudis de catalans sobre les antigues civilitzacions (les monografies sobre Egipte o Mesopotamia de Josep Brunet i Bellet o d'Eduard Toda mereixen el qualificatiu de compendis enciclopedics), les primeres guies de viatges (El dietari d'un pelegri en terra Santa de Jacint Verdaguer, per exemple) i les primeres manifestacions de les cultures Xinesa i japonesa a Barcelona (Ex-diplomàtics que havien estat destinats a l'altra banda del món com Richard Lindau i botiguers amb delegació comercial en ciutats del pacífic com Mikado, Francesc Vidal o Lo Tin Mong son els artifexs de la moda japonista).
Fotografia del Marroc del Industrial xocolater Antoni Atmetller |
El Tercer Orientalisme s'apropa al misteri de cultures desconegudes d'una manera oposada a les tendencies orientalistes anteriors. Des que en 1906 Eugeni d'Ors proclama el noucentisme com a regeneració de la cultura catalana i Enric Prat de la Riba, primer president de la Mancomunitat i lider de la lliga Regionalista, advoca per la recuperació de l'ànima de Catalunya el interès per l'Orientalisme pasa per reviure els mites col·lectius que configurarien els ideals cohesionadors que necessita la nació. En l'afany per esbrinar l'essència de nació catalana sorgueix la necessitat de coneixer de manera fidedigna les civilitzacions de l'antic testament, anteriors a l'Islam i el Cristianisme. En les dues primeres decades del segle XX els viatges del fotograf Antoni Atmatller al proper Orient o del dibuixant Apel·les Mestre a la Xina, la volta al món del Industrial Ramon Batlló o de l'escenògraf Olaguer Junyent mostren l'interès que l'Orient continua desvetllant entre els artístes i intel·lectuals, però la mirada ja no és la mateixa. El canvi de sensibilitat determina una posició més realista que tindrà una gran repercussió en la percepció de l'Orient, un ansia de coneixement objectiu que culmina a finals dels anys 20 amb la fundació del Museu de l'Abadia de Montserra pel Pare Ubach que implica que Catalunya es dotí, per primera vegada, d'un corpus complert i riguròs de textos clàssics i materials documentats de l'antiguitat d'Egipte i Mesopotàmia, comparable al que disposaven els centres d'estudis orientals més prestigiosos d'Europa.
Taller a Barcelona de l'escenograf Olaguer Junyent |
Japonisme o la seducció de l'extrem Orient
És
coneix per japonisme l'atracció que va exercir l'art japonés en
Occident a finals del segle XIX i que va tenir una gran
repercussió en el moviments artístics d'avantguarda de principis del
segle XX. El japonisme, tanmateix, s'ha d'entendre com un moviment
divers i polièdric ja que l'interès en la recerca de nous llenguatges
artistics no es va limitar a aquest país sino que va abastar altres
indrets de l'extrem Orient com la Xina, les Filipines o Indonèsia.
En realitat , l'art japones va tenir un paper aglutinador de la
nova moda orientalista que apareix a Europa al voltant de 1870 amb
les exposicions universals i que es popularitza a través del
col·leccionisme d'estampes, l'establiment de comerços especialitzats i
les mostres artístques Els fills del pintor en el saló japonès, Marià Fortuny, 1874 (Museu Nacional del Prado) |
El japonisme arriba a Catalunya una dècada més tard, al voltant de 1880, i molt especialment amb la celebració de l'exposició Universal del 1888, assolint el seu màxim esplendor en l'arquitectura amb l'Esteticisme i prolongant la seva influència fins la dècada dels anys 20 del segle XX. L'impacte de les diverses cultures de l'extrem Orient es traduirà en una gran quantitat de propostes artístiques renovades com , per exemple, els quadres de Mària Fortuny en la seva etapa de maduresa o les pintures post-modernistes d'Isidre Nonell i Miquel Utrillo, les col·leccions d'art de l'Asia Oriental de Jaume basté i del taller Masriera o del museu de Josep Masana. En aquest sentit, Catalunya, disposa d'un corpus d'obres japonistes excel·lent que mostren el gir radical que l'allunyà de l'evolució de l'art que seguia la resta d'Espanya. No endebades, L'esteticisme oriental -una de les tendències de l'art Noveau que desemboca en el Modernisme- tinguè un gran predicament en l'arquitectura que esdevé capdaventera a principis del XX a Barcelona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada