Tipus: Residencial unifamiliar
Període: 1890
Autor: Enric Figueres
Situació: Ronda Guinardo, 49
Estil: Neoàrab
En 1870 urgia a la "Compagnie des Eaux de Barcelona", una societat anònima fundada a Lieja (Bèlgica) amb capital belga i francés, construir
un dipòsit per
distribuir l'aigua a l'Eixample que provenia del pantà de Dosrius. El projecte, declarat d'utilitat pública, es va
consumar amb l'expropiació de 15.000 metres quadrats de terrenys que pertanyien a Can
Baró, tal i com s'especifica en una la
placa collada a la reixa de la porta lateral
que dóna a la ronda del Guinardó.
Mes endavant, a l'any 1881, la companyia d'aigües de
Barcelona aporta tots els seus actius per constituir amb Crédit Général Liégeois i Lyonnaise des Aux (integrada en Suez Environnement) una nova empresa a Paris; La "Société Générale des Eaux de Barcelone". L'any 1890 l'enginyier director de la nova societat ,
Nicolas Recúlez Chevalier , encarregà al
mestre d'obres Enric Figueres construir en aquell terreny la casa on tenia intenció de residi-hi
i que,
més endavant, rebé
el sobrenom de les altures per la proximitat al dipòsit de 16.000 metres cúbics que l'anterior Companyia d'aïgues de Barcelona hi havia ubicat a 93 metres sobre el nivell del mar.
Tanmatiex, la casa aixecada
en un
extrem de la finca va ser
considerada massa ostentosa de manera que en compte de residència es va destinar
a actes
de protocol·laris i de
representació de l'empresa. Pel que fa al
terreny una part contenia el
jardí, amb una la
combinació de brolladors i murs vegetals que pretenia reproduir l'ambient del Jeneralife de Granada, i la
resta feia la funció de viver de diferents tipus de plantes i arbres fruiters.
El conjunt (casa i jardi) s'emmarca estèticament dins dels corrents orientalistes de l'arquitectura historicista imperant
en l'època, però la casa incorpora elements singulars inspirats
en el llegat andalusí .
El llenguatge formal neoàrab
es visible tant
en els elements ornamentals (per exemple, els arabescs
de capitells i frisos) com en
les d'estructures arquitectòniques.
En aquest sentit cal
parar atenció
en la distribució dels
espais al voltant
d'un pati porticat -el Shahn de les construccions musulmanes- amb un
cos adossat a la façana en forma de porxo. L'espai lliure que es configura al voltant del pati ,
just sota els d'arcs lobulats sustentats en esvelts pilars, permet
recorre el passadís que originalment donava accés als dormitoris situats en el pis superior i a les
sales de vida diurna de la planta baixa (menjador, saló de fumadors, biblioteca....). Les golfes eren de sostre més baix i
s'hi localitzaven les calderes,
els safareigs i el rebost.
Durant la Guerra Civil la Societat General d'Aigues de Barcelona va utilitzar l'edifici per les colònies dels fills dels treballadors de l'empresa i més endavant la casa serví de seu del Institut d'Investigació Hidrològica. En els anys setanta, tant la casa com el jardí estaven abandonats i mostraven signes alarmats de deteriorament. Es per això que van esdevenir motiu de reivindicació de l'associació de veïns de Joan Maragall que pretenien recuperar-los per a nous usos socials. En 1978, coincidint amb l'adveniment de la democràcia , el jardí es transformat per J.M. Casamor en parc públic i, a l'any 1984, l'Ajuntament adquireix l'edifici que, restaurat i rehabilitat per l'arquitecte Victor Argentí, obrí les portes al 1989 com a seu del Consell de Districte d'Horta- Guinardo. Actualment la Casa de les altures, declarada Be Cultural d'Interès Local pel seu valor artístic, forma part del catàleg de patrimoni de la ciutat i rep la protecció de la l'Administració pública.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada