Tipus: edifici lúdic
Període: 1888
Autor: (?)
Situació: Passeig de Sant Gervasi, 15
Estil: Neoàrab
En el passeig
de Sant Gervasi no
passa inadvertida una edificació de petites dimensions que envaeix el traçat de l’antiga carretera de Barcelona. Adjacent a la
reixa que delimita el jardí de la
Torre Castanyer i sovint considerat,
erròniament, la porteria del
col·legi Jesús i Maria, aquesta construcció d’estil neoàrab
fou el resultat d’una extravagància que reportà en el seu
moment importants beneficis a qui la va promoure.
A Madrid l’aristocràcia optava pel
Neoclassicisme acadèmic per dotar a les seves residencies un to solemne i
decorós d’acord al caràcter nobiliari i el “prestigi” exigit a
la cort monàrquica, però a Barcelona la
burgesia prefereix els estils exòtics més adients a la realitat que estava
modelant l’activitat industrial. Els
llenguatge arquitectònics que es succeeixen en la segona meitat del segle XIX,
des dels historicismes “neo” fins l’eclecticisme cosmopolita de l’art noveau, van ser eficaços a l’hora de
dotar d’una estètica pròpia i
diferenciada a la burgesia esdevinguda classe dominant. Aquests llenguatges arquitectònics arrenquen del
revisionisme romàntic del “gust” característic de l’aristocràcia nobiliària
i respon a la necessitat de la burgesia d’exhibir sense pudor, a l’estil dels “nous rics”, el poder i la
riquesa que anava acumulant. Per
això, el pavelló de jocs és concebut com un
conjunt integral de manera que el “pintoresquisme” de la decoració neoàrab no es limita als espais privats sinó que
abasta també la façana. En el interior, sobresurten els arrambadors de ceràmica vidriada, els
esgrafiats policromats de les parets i l’enteixinat amb mocàrabs mentre que a l’exterior els
arcs de ferradura polilobulats i les columnes de fust llist lliguen inequívocament
amb un ambient que recorda l’Alhambra.
El 7 de juny la reina regent Maria Cristina i els seus fills tornen a la
Cort reial. Només van utilitzar el
pavelló unes setmanes, però en agraïment a l’atenció rebuda la reina regent va atorgar a la família Jover i
Vidal el marquesat de Gelida. Més endavant quan la torre Castanyer va passar
a mans d’Eusebi Güell López, el
mecenes de Gaudi, i Maria Consuelo Jover Vidal, el pavelló es va destinar a habitacle del servei
domèstic. Desprès va fer la funció de traster
i es va anar degradant oblidat per
tothom fins fa dos anys que ha
estat rehabilitat per 02 Basso Arquitectes. Aquest estudi de disseny va arribar
amb un acord amb
els propietaris per restaurar el pavelló i convertir-lo en el
seu despatx i,
també, en la seu d’Ecoespace,
entitat de projectes de rehabilitació d'edificis antics entre altres funcions, creada per ells mateixos.
https://picasaweb.google.com/serrahana/JuanBSerraIMartinez#5206471744168186290
ResponEliminaAquesta casa va ser contruïda per l'arquitecte barceloní Joan B. Serra Martinez de Barcelona l'any 1913 a Barcelona.
serrahana@yahoo.es
Desconec l'existència d'aquesta casa. T'estaria molt agraït si em poguessis donar informació sobre ella. Tinc els meus dubtes que l'autor fos en Joan Baptista Serra Martinez qui dissenyà la reformà de la Casa Vicenç - projectada per un Gaudí jove influenciat per una estètica orientalitzant- en la dècada dels anys 20 del segle passat. Penso que la seva obra arquitectònica és d'una època posterior a la corrent historicista neoàrab a la que pertany la casa Garcia Faria de la fotografia que hi adjuntes.
EliminaEl padre de mi abuelo fue cartógrafo y realizó varios planos de Barcelona en siglo XIX y seguramente hubieron conexiones con Garcia Faria por su trayectoria urbanística. http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-221.htm
ResponElimina"Una vez jubilado, se trasladó de nuevo a Barcelona, donde murió el 19 de septiembre de 1927, a la edad de 69 años, en la casa que años antes él mismo había construido y que puso por nombre villa Rosita, situada en la calle Príncipe de Asturias nº 15. La casa
sería destruida años después."
orgullosademiciudad.blogspot.com/.../el-...
ResponElimina