l'Esteticisme
te les seves arrels en l'arquitectura historicista. De fet, es podria
considerar una versió que porta a les últimes conseqüències els
postulats de l'eclecticisme, es a dir, en comptes de limitar-se a
imitar i combinar en un mateix edifici els llenguatges formals
del passat s'afanya a barrejar-los sense pendre cap mena de precaució alhora de
preservar de la seva coherència estilística. En conseqüència si alguna cosa
diferencia l'Esteticisme de la resta d'arquitectures pre-modernistes és
el fet que la barreja de corrents històrics acaba configurant un nou
llenguatge formal.
Si
l'etapa Orientalista anterior, conflictiva i apassionada, va
coincidir amb l'expansió de la ciutat per l'Eixample. La nova etapa
que neix amb la restauració de la monarquia, socialment plàcida i
econòmicament prospera, consolidarà la projecció de Barcelona com a
metròpoli. Des
de l'Exposició Universal de 1888, Barcelona es mostra davant
d'Europa com una ciutat industrial i com a capital nacional d'una
Catalunya renaixent. A partir del 1890 l'espai edificat s'estén amb rapidesa i el
1897 abasta en un sol municipi les poblacions disseminades pel pla
de Barcelona. En aquest context de creixement urbanístic i demogràfic
la ciutat mostra amb orgull un conjunt d'arquitectures eclèctiques
que, allunyades del mer historicisme, cerquen una aparença "moderna".
Tanmateix no podem deixar de banda que els edificis que es construeixen han de donar resposta a noves necessitats. Això explica el
protagonisme que assolirà l'arquitectura feta per enginyers,
condicionada per l'aplicació de noves tècniques constructives i de
nous materials com el ferro i el vidre, que resolen de manera
eficient als problemes funcionals del repertori de nous edificis com ara
estacions de ferrocarril, galeries cobertes , espais expositius,
magatzems, etc... característics de la societat industrial del tombant
del segle XIX.
Per
tant , a banda del paroxisme al que arriba la lliure combinatòria
d'estils històrics entre els quals hi han els d'influència oriental
(neoàrab, neoegipci, neomudejar i japonisme) cal tenir en compte el
impacte que va representar l'aprofitament de els noves tecnologies i
els nous materials constructius de l'arquitectura del ferro. Les
"construccions modernes", anomenades així tant pel seu llenguatge
formal innovador com per la seva solucions funcionals, posen en crisi
la formació acadèmica dels Arquitectes. Molts creadors del moment
formen part de la primera generació de llicenciats de l'escola
d'arquitectura de la Universitat de Barcelona, reconeguda en 1875.
Aquests coneixen millor que els arquitectes tradicionals les
possibilitats dels nous materials i les noves tècniques per
experimentar un eclecticisme més radical que albira l'estil
modernista de principis del segle XX.
![]() |
Detall ornamental de la façana de la casa Vicens, Antoni Gaudí (1883/85) |
L'esteticisme
és una concepció de l'eclecticisme arquitectònic d'escasses
referències clàssiques , amb gran riquesa d'elements d'artesanies
diverses -forja, rajoles, vitralls- d'arrel llunyanament orientalista
pels freqüents motius decoratius naturalistes, vegetals i animals
resolts amb una bona dosi de fantasia. Un estil, en definitiva, més
audaç que el practicat per altres arquitectes coetanis més respectuosos
amb el vocabulari tradicional.
![]() |
Galeria Palau del Baró de Quadres, J. Puig i Cadafalch (1902/06) |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada