Autor: Antoni M. Gallissà i Soqué
Situació: Bailen , 113
Estil: Esteticista d'inspiració oriental
L'edifici ocupa un xamfrà de la intersecció dels carrers Bailen i València, cocretament el que esta situat en el canto Llobregat, banda muntanya. Antoni M. Gallissà (1861-1903) el construí un any abans de morir per encàrrec de Manuel llopís Bofill, conegut advocat i terratinent de Sitges. Des d'un punt de vista de l'anàlisi formal la casa Llopis exemplifica la permeablilitat del modernisme a la influència de les corrents estètiques d'altres èpoques. Tanmateix, en aquest cas, l'edifici s'allunya de la tendència goticista imperant en la majoria d'arquitectes modernistes en incorporar elements de l'estil neoàrab com el maó- distingible en la planta baixa, planta superior i emmarcaments de les tribunes-, l'arc en punta -visible en la coronació dels eixos lateral i central-, la ceràmica vidriada -especialment destacable en les bases de les balconades- i els esgrafiats de la façana.
D'aquest edifici destaca la factura i la plasticitat que confereixen les solucions formals aplicades per Antoni M. Gallissà. No endebades fou el responsable, sota la direcció de Lluís Domènec i Montaner, dels obradors instal·lats en el "castell dels tres dragons" de la ciutadella on, segurament, adquirí el coneixement dels materials i de les tècniques de diversos oficis artesanals. De fet, a Gallissà se'l coneix també pels seus dissenys de mobles, ceràmiques o mosaics que apereixen en obres d'arquitectes coneguts com, per exemple, Josep Maria Jujol amb qui col·laborà en la realització dels esgrafiats de la Casa Llopis. Dins de la vessant del seu domini de les arts aplicades mereix la pena destacar l'ornamentació dels fanals del carrer Ferran, inspirades en rajoles medievals de les que també va ser-ne col·leccionista, o l'estandart de l'Orfeo català.
Gallissà forma part de la generació d'arquitectes nascuts en la segona meitat del XIX que obtenen el titol de l'Escola d'Arquitectes de Barcelona i on acaba, com la majoria dels seus correligionaris, exercint de professor. Però, a més a més, ell en destaca pel compromis amb els ideals de la renaixença.
En aquest sentit Gallissà s'esmera en la decoració de la Casa Llopis en un intent de reafirmació de l'esperit nacional de Catalunya en la línia que el seu mestre, Lluís Domènec i Montaner, l'havia definit en el seu article "En busca d'una arquitectura nacional". Aquesta faceta de l'arquitecte és corraborada per la seva trajectòria política que el portà a intervenir activament en la redacció de les Bases de Manresa i a presidir la Junta permanent de la Unió Catalanista en 1897.
L'edifici
conserva un aspecte molt semblant al projecte original , tot i les
obres de reconstrucció dels desperfectes que va patir durant la guerra
Civil. Les modificacions van comportar , entre altres coses, la
pèrdua dels revestiments de la façana de l'últim pis i de la majoria
de les vidrieres policromades. Malgrat això l'edifici continua
mostrant la maestria d'en Gallisà per resoldre els detalls decoratius a
partir de les possibilitats suggerides per la tradició construtiva
local.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada