Tot i la fascinació desfermada per l’art egipci desprès de l’expedició de Napoleó a aquell país el 1798 i la publicació de “la description de l’Egypte” el 1809, a partir de mitjans del segle XIX l’estil anomenat Imperi havia caigut en desús a Occident. El interès per l’Antic Egipte revifa de nou a Barcelona amb la irrupció de la corrent “neoegipcia” per influencia de França, on havia arrelat amb motiu de la inauguració del canal de Suez en 1869 i l’estrena al Caire de l’Opera Aïda en 1871. L’egiptomania del XVIII, una moda originada a redós del segle de les llums i de la fascinació per la llegendària “civilització perduda”, prendrà de nou embranzida incorporant-se al corpus de llenguatges estètics que conformen el historicisme.
L’estil neoegipci va
incidir en l’arquitectura i les arts visuals a partir de la visió fantasiosa de
la imatgeria de l’antic Egipte. Es caracteritza per l’ús de formes i motius de
l’època faraònica, com ara piràmides, obeliscs, pilons o discs solars alats
combinats amb altres elements de tradicions alienes i, per tant, falsejats.
Present en totes les manifestacions de les arts plàstiques, fou especialment
rellevant en els programes decoratius d’edificis residencials, monuments
públics i construccions funeràries.
Les vies
d’introducció d’aquest estil a Barcelona, d’acord amb l’eclecticisme
predominant en la mentalitat historicista de l’època, van ser fonamentalment
tres. En primer lloc, les revistes
il•lustrades amb imatges dels pavellons neoegipcis construïts per a les grans
exposicions universals. En aquestes imatges es feia palès, juntament amb les
dels pavellons de l’Índia, la Xina i el Japó, la visió exòtica que tenia
Occident dels indrets del món que desconeixia i que, al mateix temps, li
cridaven poderosament l’atenció. En segon lloc, els articles i les monografies
especialitzats sobre l’art egipci,
indicadors del creixent interès dels estudiosos per esbrinar els secrets
que suposadament atresorava el passat gloriós d’una civilització colgada per la
sorra del desert. La lectura d’alguns tractats, com ara Historia, teoría y
técnica ornamental y decorativa de Egipto, escrit per Ricardo Agrasot —un volum
dins de la col•lecció “Biblioteca de las Artes Decorativas”, dirigida per
Rafael Domènech, publicat el 1909—, va tenir una notable repercussió entre els
artistes plàstics i arquitectes del
país. Finalment, una altra via d’introducció de l’estil neoegipci son les escenografies teatrals. Egipte es va
posar de moda amb l’òpera Aïda, representada per primera vegada a Barcelona el
1876. Les imatges dels grans telons que ambientaven les escenes, dissenyats per
Francesc Soler i Rovirosa, impreses en els
programes de mà i en els cartells
de l’obra, van contribuir a modelar el gust del públic envers aquest estil.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada