Tipus: Edifici
residencial unifamiliar
Període:
1907
Autor: Arquitecte Juli Marial i Tey
Situació: Passeig Mare de deu
del Coll, 41-51
Estil :
Neoàrab
L’origen d’aquest singular edifici rau en el desig de la família fundadora de la Banca Marsans i de la primera agència de viatges d’Espanya d’aixecar una segona residencia en uns terrenys de Vallcarca , considerat aleshores un lloc d’esbarjo de la veïna Gràcia. El projecte va ser confiat a l’arquitecte Juli Marial i Tey qui, en 1906, va construir l’anomenada casa de Josepa Marsans i Peix, considerada avui en dia un dels millors exemples de l’arquitectura neoàrab que subsisteix a Barcelona.
L'edifici
resulta encisador per la seva genuïna combinació d'estils: La línia clàssica predominant a l’exterior, en contrast amb la
filigrana orientalista del interior,
li confereix el to solemne
i decorós exigit per la posició social dels propietaris
sense renunciar
a l’artifici i l’espectacularitat.
Efectivament, en accedir-hi és difícil
no deixar-se embolcallar per un ambient de somni inspirat en
l’Alhambra . La planta baixa organitzada
al voltant d’un espai
central -el típic “Sahn”profusament decorat amb
motius islàmics- evoca
el pati dels lleons del palau
granadí. Un peristil de columnes amb els fusts llisos de marbre blanc sostenen la filera d’arcs lobulats que delimiten amb
l’arrabà (alfiz) paraments de
paret profusament decorats amb
figures geomètriques. L’alternança dels colors blau,
vermell i daurat
s’estén al fris resseguit
per una sanefa amb cal·ligrafia
àrab ( “Al·la és el més gran”) i culminat per un mocàrab
policromat. El conjunt és resplendent ja que esta immers en la llum que s’esmuny a traves de la claraboia plana i dels d’arcs de ferradura polilobulats del tambor.
Els elements
descrits afirmen la
filiació formal del interior de
l’edifici amb l’Alhambra,
però també l’operació d’emmascarament de les formes clàssiques de l’exterior. Per tant, podem concloure que la fantasia oriental en els espais interiors representa una mena d’escapisme a un món imaginat,
de luxe i d'ostentació, mentre que la façana es reserva a les formes de “prestigi" habituals entre les èlits d'aquella època.
Ara be, cal
tenir en compte que aquesta casa - una mena de caprici exòtic pensada per l'esbarjo d'una família benestant de Barcelona- va tenir amb el
pas del temps un usos molt diferents al concebut en el projecte original i que podríem qualificar de sorprenents. La seva història convulsa i agitada comença amb Guerra
Civil en
ser expropiada i transformada
en Hospital. En
acabar el conflicte
esdevé una caserna militar fins que en
1946 passa a exercir la funció de residència
per a nens
d’orfes de la Segona Guerra
Mundial. Per mediació
de Creu Roja acull durant
un llarg període més d’un
centenar de nens procedents de la Pomerània i Baixa Silèsia
(antigues regions de població
germànica annexionades a Polònia)
i, en conseqüència als requeriments de la seva educació, es reconverteix en Escola Pública Polonesa. En
1956, l'edifici
passa a dependre dels serveis socials sent regentat per
monges. En plena època franquista funciona
com a centre social de nenes anomenat
primer “El Pinar” i , més tard, “l'Hogar Escolar Nuestra
Señora de Montserrat”. Finalment, el 1983, l'edifici es adquirit per la
Generalitat de Catalunya i amb el nom de Mare de Déu de Montserrat el transforma en el
primer Alberg de Joventut de Barcelona.
l’arquitecte
que projecta la casa, Juli Marial
i Tey (1854-1929), es
conegut per el
seu compromís polític amb el republicanisme i
el catalanisme. En
1901 fou escollit
regidor de l’Ajuntament de
Barcelona i en 1903 formava part del grup
que constituí la Unió Republicana
a Barcelona. En les eleccions generals a les Corts espanyoles de 1907
surt escollit diputat per
solidaritat catalana. Un any
abans havia ingressat en el Centre Nacionalista Republicà,
fundada per dissidents de la
Lliga Regionalista, que formà part
d’aquella coalició. Juli
Marital Tey representa, per tant, la línia liberal i de
dretes del catalanisme i les seves connexions amb la burgesia emprenedora de la
ciutat li van brindar l’oportunitat
d’atendre l’encàrrec de la família Marsans.
A finals del segle XIX l’Orientalisme es a l’abast de tothom
i començava el seu
declivi a Europa, però contràriament el que es podria pensar no va succeir al mateix a Catalunya on la fascinació per l’Orient Musulmà perdurà a través de l’encís del
Marroc. A principis del segle XX
el mite romàntic de l’Orient es prolonga amb la doctrina africanista
que entitats, oficials i privades, inoculen en l’opinió
pública finançant expedicions, viatges i
estudis. I el creixent interès per la zona coincideix amb
el naixement del turisme com activitat
de lleure i de negoci.
No és
un fet
merament anecdòtic que la primera agencia de Viatges d’Espanya fos creada a Barcelona en 1910 per la banca Marsans. Fins llavors , el turisme havia passat completament
desapercebut per als empresaris espanyols , però l'obertura de l'Hotel Ritz de
Madrid aquell mateix any i el creixent
flux de viatgers a la Capital va portar a l'entitat bancària a apostar per un
nou nínxol de negoci consistent
a donar servei als estrangers que
visitaven el país.
La Banca Marsans,
fundada en 1892 per José Marsans i Rof, era una empresa familiar
dedicada a les operacions borsàries,
el canvi de divises i
la negociació de cupons i transferències que en
1902 es transforma en J.
Marsans Rof i fills afegint-hi la branca dedicada al turisme. Pionera en el sector , en 1928 , Viatges
Marsans comença la seva aventura en solitari amb Francesc d'Assís Ripoll
Fortuño. Tot i ser absorbida
pel Banc Central l’agència mantindrà la seva activitat independentment del negoci
bancari . En 1964, Enrique Marsans ven l'agencia al Instituto Nacional d'Indústria (
INI ) i Viatges Marsans desapareixerà definitivament en 2010 amb la fallida que porta a la presó el
seu darrer propietari; El president de la CEOE
Gerardo Diaz Ferran.
L’activitat turística
en aquesta època és desenvolupa, certament, lluny
del Marroc, però
el que compta és la nova l’actitud que apareix entre els
viatgers cada cop més nombrosos. El
visatges de plaer i la fotografia popularitzarà
el Nord d’Àfrica
que poc a poc deixarà de ser aquell
indret misteriós on presumptament
es feia realitat el somni d’una societat
primigènia, inalterada pel progrés, perdent d’aquesta manera el seu atractiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada