Tipus: Edifici residencial unifamiliar
Període: 1905
Autor: Josep Arnau i Piera
Situació: Carrasco i Formiguera, 15
Estil : Neoàrab
L’extensió
de la xarxa de tramvies i del tren de Sàrria
va permetre d’urbanitzar terrenys
agrícoles dels municipis agregats a Barcelona des del 1897 en
el precís moment que
l’edificació de l’Eixample desbordava els límits de Ciutat Vella. En aquest context
de creixement de la trama urbana van sorgir urbanitzacions inspirades en el model
anglo-saxó de la ciutat jardí. Tot
aprofitant l’accessibilitat que oferien
els mitjans de transport nous és
van començar a urbanitzar la falda de la
serra de Collserola transformant finques rustiques en parcel·les d’esbarjo.
De tots els
assentaments escampats per la
zona alta de la ciutat, el més representatiu és el
que va promoure el farmacèutic
Doctor Andreu. Per mitjà de la Societat
Anònima del Tibidabo, constituïda
en 1889, va urbanitzar la finca anomenada “El
Frare Blanc” que havia estat propietat d’un convent de dominicans. L’avinguda principal que des de 1901 el “tramvia blau” remunta fins el funicular que connecta amb el cim
del Tibidabo es va plantejar com l’eix
vertebrador de la urbanització. D’aquesta avinguda arrencaven els carrers secundaris que amb
el temps van abastar
una franja amplia a peu de la muntanya, la que
va des del Parc Güell, resseguint el
Passeig de la Bonanova , fins
a l’Avinguda Pearson. En
aquest indret la burgesia va aixecar “torres” d’estils arquitectònic molt
diversos.
Descendint pel carrer Carrasco i Formiguera, a la banda dreta es poden apreciar
alguns exemples d'antigues torres que encara es conserven. Totes es caracteritzen per tenir planta baixa, pis, terrat i jardí interior, però només una en
destaca per la seva façana neoàrab. Els elements ornamentals d’aquesta casa de proporcions modestes es limiten als merlets de perfil escalonat de la
terrassa, les ceràmiques vidriades sota el ràfec
de la galeria i els arcs de
ferradura lobulats en finestres i porta principal.
A diferència del neoàrab concebut a partir de la visió romantica de l'Alhambra i del decorativisme exuberant limitat a la epidermis dels espais interiors, a principis del segle XX, i com conseqüència de la deriva eclecticista, aquesta tendència surt a l'exterior de l'edifici i adopta un to més contingut i sobri.
Cal recordar que l’Orientalisme
Espanyol, i en particular el català, a
tombant de segle era Africanista. El fet d’estar
centrat en el Marroc el va anar
apropant a la realitat a costa de perdre exotisme; Simplement
perquè expressava allò que coneixia de primera mà, es va anar tornant menys fantasiós que els móns
imaginats pels artistes de finals del segle XIX. En altres
pareaules, els constructors de les torres jugaven amb
avantatge a l'hora d'expressar en imatges el món oriental, ja que mols escenaris abans imaginats es podien ara contrastar amb les escenes reals del protectorat en el
nord del Marroc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada