LA NOVA SENSIBILITAT ROMÀNTICA I L'ORIGEN DE L'ORIENTALISME
L'actual mirada dels viatgers occidentals envers a altres societats bascula entre dos pols oposats que formen part del pensament contemporani: D'una banda, la posició d'arrel il·lustrada que tendeix a fer un balanç comparatiu entre els trets culturals de la societat d'origen amb els de la societat de destí i, d'altra banda, la posició d'arrel romàntica que posa l'èmfasi en la identitat excepcional de la societat descoberta. Si la primera s'interessa per posar en relació el sistema de vida aliè amb el sistema de vida propi i intentar explicar les diferencies de manera raonada, la segona simplement es sorprèn davant d'una realitat incommensurable que tracta d'assimilar a través de l'empatia, es a dir, posant-se en la pell de l'altre i qualificant els seus actes d'autèntics sempre que encaixin en un patró preestablert.
La diferència entre ambdues concepcions, encara apreciable entre els viatgers d'avui en dia, son fruit del procés que va originar l'Orientalisme com a derivada del Romanticisme en contraposició a la Il·lustració. Malgrat l'atracció per l'Orient, sobretot per l'Imperi otomà, ja era present en els ambients culturals del segle XVIII no hi ha dubte que la campanya d'Egipte de Napoleó i la seva vessant científica va jugar un paper cabdal en la formació de l'Orientalisme. El interès de la il·lustració pel coneixement d'altres cultures es va transformar aleshores en el reclam d'aventures que atraurà poderosament al inquiet, inconformista i somiador home del romanticisme. La sensibilitat romàntica desperta a finals del segle XVIII i desemboca a la segona meitat del segle XIX en la corrent Orientalista en paral·lel a un món que canvia acceleradament amb la revolució industrial i l'expansió colonial.
![]() |
Col·lecció litografies "España artística y monumental" Jenaro Pérez Villaamil (1807-1854) , considerat el primer pintor Orientalista Español |
Sorgida a Anglaterra la revolució industrial es traslladà al continent europeu i imposà l'economia capitalista generant, a escala planetària, una nova divisió del treball que desfermà noves desigualtats socials i nous conflictes polítics. Per a que el sistema productiu capitalista pugués triomfar calia l'expansió exterior i els nous mitjans de transport, sorgits amb l'aplicació de la màquina de vapor als vaixells i els ferrocarrils, ho van fer possible posant Occident en contacte directe amb territoris llunyans que desconeixia. Aleshores Occident, emparat en la seva superioritat econòmica i militar, es va considerar destinat a colonitzar-los, iniciant-se la fase imperialista del sistema capitalista la qual cosa va tenir la seva derivada cultural. Les arts, en totes les seves manifestacions, van deixar de ser patrimoni exclusiu de les corts aristocràtiques per esdevenir el recurs expressiu de la burgesia que en aquest període consolidarà la seva hegemonia com a classe social i conquerirà el poder polític, construint l'estat liberal en successives onades revolucionaries (1830, 1848 i 1868).
![]() |
Primera edició dels viatges d'Ali Bey en català, 1888 |
El canvi de mirada vers als territoris desconeguts que eren connectats per Occident a través de l'expansió colonial es reflectirà en tots els àmbits de la producció artística. Les obres filosòfiques al gust del divuit contrasten amb la passió romàntica que recalca els defectes de la modernitat i els oposa a les bondats d'altres societats presumptament menys corrompudes d'esperit. El canvi de sensibilitat es palès si comparem les Cartes perses de Montesquieu (1689-1755), Pau i Virginia de Bernardin de Saint Pierre (1737-1814) o les Cartes marruecas de Jose Cadalso(1741-1782) , representatives de la mentalitat il·lustrada, amb el Gjaour de Lord Byron (1788-1824) , El talismà de W. Scott, les aventures de l'ultim abecerraje de F. René, vizcomte de Chateaubriand (1768-1848) o els Orientals de Victor Hugo (1802-1885) de factura romàntica. A Catalunya l'exemple d'aquest canvi de paradigma el trobem en Els viatges d'Ali Bey per Asia i Africa (1813) que narra l'aventura de Domingo Badia Leblich, personatge arquetipic del romanticisme, que fent-se passar per un princep abassí serà el primer europeu que arribarà a la Meca i aconseguirà entrar en aquell santuari prohibit als infidels.
TRETS CARACTERÍSTICS DE L'ORIENTALISME
L'Orientalisme neix de l'atractiu per l'alteritat , per la recerca de l'exotisme i la possibilitat de negoci quan Occident penetra en territoris ignots de la mà del colonialisme. La dimensió estètica, ideològica i social d'aquest corrent de pensament, que esclatarà en la segona meitat del segle XIX desprès del llarg període de gestació del romanticisme, es resumeix a continuació:
Els romàntics fan del viatge a Orient un tret distintiu de la peculiaritat oposada al racionalisme i el culte al progrés de la Il·lustració. A mitjans del segle XIX l'Orientalisme introdueix una gran quantitat de temes en la literatura i un nou repertori d'imatges en les arts plàstiques: Basars a vessar de gent bulliciosa, turcs amb bombatxos i babutxes punxegudes, esclaus negres amb el cos seminu, odalisques, dervixos, eunucs, etc,.
L'arquitectura també és influïda per aquests estereotips que es popularitzen amb les impressions de les obres pictòriques en revistes i les descripcions dels llibres de viatges que arriben als lectors en opuscles que es recopilen abans de la seva publicació. Tanmateix l'Orientalisme no es va restringir nomès a la literatura, les arts plàstiques i l'arquitectura sinó que va influir en la moda, els costum i la forma de vida dels europeus.
![]() |
La Odalisca, Marià Fortuny, 1863 (MNAC, Barcelona) |
Exotisme Evasiu
L'Orient captiva la imaginació d'Occident com un lloc distant i misteriós on son possibles les aventures més extraordinàries. En el fons es tracte d'una fabulació d'Occident desitjós de fugir de la realitat més pròxima que no el satisfà mitjançant la transfiguració d'un altre realitat, llunyana i desconeguda, en el seu oposat. En aquest joc de miralls Occident crea una imatge d'Orient distorsionada en la qual voldrà desprès emmirallar-se en el seu afany de trobar el lloc somiat on perviuen intactes els valors que el progrés ha arraconat. Per això el discurs orientalista és evasiu i reflexa un estat d'ànim que lliga la complaença per l'Orient sensual i luxós -encara que decadent i despòtic- amb el rebuig a la societat industrial.
![]() |
Recepció califal en Medinat al Zahra, Dionis Baixeres, 1885 (Paranimf UB) |
Demanda Social
La combinació d'ambdues característiques, renovació estètica i exotisme evasiu, van representar un reactiu per l'imaginari occidental en un moment que necessitava de mites consoladors dels esquinçaments que causava el progrés, però també per a la burgesia, esdevinguda classe social hegemònica en plena era industrial, que demanava referents simbòlics que la poguessin representar. Per això viatgers de diferents condiciones, entre els quals hi havia pintors, escriptors i arquitectes, es van aventurar en llocs desconeguts aprofitant que l'expansió colonial els hi obria les portes. Molts dels viatges es van fer cercant benefici econòmic, es a dir, amb la intenció d'obrir nous mercats a l'empara de l'èxit d'un gènere identificat com a via d'escapament, de finestra oberta a les sensacions reparadores del patiment associat a la modernitat, però també com a objecte de distinció per a una nova classe social que anhelava diferenciar-se de la resta de la societat.
![]() |
Marroquí a cavall, Tomas Moragas, 1891 (MNAC, Barcelona) |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada