Autor: Agustí Font i Carreras (1846-1924)
Període: 1899
Situació: Plaça Espanya
Període: 1899
Situació: Plaça Espanya
Estil: Neomudejar
L'anàlisi formal de l’edifici revela la pugna, més aparent que real, entre el corrent historicista que, des d'una concepció conservadora, pretén recuperar un estil del passat, i l’eclecticisme, associat a l’arquitectura del ferro i el vidre, que advoca per l’ experimentació iconoclasta. En les arenes es combinen, d’una banda, el trets característics de l’estètica neomudejar de la façana i, d’altra banda, la tecnologia del ferro de les graderies, formant un conjunt de proporcions monumentals.
Tanmateix la coexistència d’aquestes dues concepcions
oposades en un mateix edifici no ens hauria de sorprendre si tenim en compte
què el neomudejar és un estil connotat com "art noveau"
des del seu origen. A finals del XIX per a un sector d’arquitectes
la mirada al passat com a font d’identitat passava per a la recuperació del
mudèjar, en tant que arquitectura mestissa reivindicada com a genuïnament
hispànica, però sense deixar de banda els imperatius econòmics del
moment els quals podien satisfer amb les tècniques
austeres i els materials abundants característics d’aquest
sistema constructiu tradicional.
De fet, les filigranes amb maó, les ceràmiques esmaltades
o l’aplicació estructural de l’arc de ferradura, molt més aparents que
costosos, s’avenien al nivell d’eficiència econòmica que exigia la
societat industrial i, pel fet de tractar-se d’un procediment constructiu
barat, es van relacionar amb els nous equipaments de lleure, com les
places de braus, que reclamava la
ciutat.
Des del punt de vista estètic la façana de l’edifici es
un compendi del repertori neomudejar: Arcs de ferradura amb l’alternança de
dovelles marrons i vermelles, apilaments de maons que creen la filigrana
anomenada sebka o aplicacions ceràmiques en els panys de paret
delimitats per l’arrabà (Alfiz) i l’arc de ferradura. Aquesta
combinatòria dona com a resultat un edifici imponent, de gran
vistositat, però alhora auster i funcional.
Agustí Font, alumne avantatjat d'Elies Rogent, va
intervenir en la redacció del projecte de la Universitat de
Barcelona considerat l’edifici neomudejar més representatiu de la corrent
orientalista a Catalunya. Al igual que la majoria d’arquitectes que van
cursar els seus estudis en l’Escola d’Arquitectura de Barcelona
reinterpreten el llenguatge formal de l’historicisme i apliquen les
solucions tècniques de l’arquitectura del ferro a la recerca d’un eclecticisme
innovador.
Del conjunt de la seva obra a Barcelona destaca la
finalització de la façana gòtica de la catedral o la construcció del Palau de
Belles Arts que es trobava dins l’Exposició Universal i que va ser
enderrocat en 1942. En ambdós edificis es fa palès la seva habilitat i
mestratge per a l'arquitectura neogòtica; Tanmateix, això no es incompatible
amb la utilització d’elements arabitzants que, fins i tot, es pot considerar un
tret comú de la generació pre-modernista a la que
pertany.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada