Tipus: Edifici residencial
Període: 1872
Autor: Domènec Balet i Nadal
Situació: Passeig de Gràcia, 24
Estil: Historicisme neoàrab
La incorporació d'elements de l'art islàmic als edificis barcelonins va ser, desprès d'un periode inicial marcat per l'estil "neoegipci" de procedència francesa, un fenomen generalitzat en la dècada del 1870. Les residencies que les famílies benestants de la ciutat van aixecar al voltant del passeig de Gràcia intentaven recrear ambients exòtics en el seu afany de distinció. Tanmateix, la suposada manca de solidesa conceptual que els pensadors coetanis van atribuir al "neàrab" en contraposició a altres estils més nostrats, com el neogòtic, va derivar en el menyspreu que injustament va patir durant molt de temps. La desconsideració per la vàlua d'aquest patró estètic va motivar tota mena de destruccions de la que només parcialment s'ha salvat la Casa Pere llibre. Avui en dia podem afirmar que aquest edifici és un dels pocs exemples de residències neoarabs que resta en peus a la ciutat.
Del conjunt arquitectònic projectat pel mestre d'obres Domènec Balet en 1871 només sobreviu la Casa Pere Llibre que juntament amb la casa Vilomara - avui en dia desapareguda- formaven un passatge al fons del qual es trobava el Teatre Espanyol -malauradament enderrocat en 1889-. L'actual façana de la casa Pere Llibre, la que fa cantonada amb el passeig de Gràcia, és el resultat de la remodelació a l'any 1872 d'un edifici precedent i la seva façana lateral, la que dona al passatge, és fruït de la modificació realitzada en 1896 per Pere Bassegoda Mateu. Tanmateix aquestes obres i d'altres, com la remunta posterior de dos pisos, no van alterar substancialment l'estil neoàrab de l'edifici a diferència del que va succeir amb les reformes dels baixos portades a terme per Pere Benavent de Barberà en 1950 i en 1962, que van fer desaparèixer els elements originals per l'actual decoració estil "art decó".
Les façanes (tant l'exterior com la del passatge) son revestides d'una decoració profusa de formes suggeridores de l'arquitectura islàmica perquè, entre altres motius, resultava econòmic. En efecte, les formes produïdes en sèrie (Com ara els plafons de terra cuita o de guix decorats amb motius geomètrics i les baranes de forja dels balcons) o, simplement, composades a partir d'elements seleccionats pel seu dibuix i color (com es el cas de la de les rajoles) donen una idea de l'abaratiment de la construcció gracies a la vesant industrial de les arts aplicades amb resultats ostentosos. Aquest , sens dubte, va ser un motiu de pes a l'hora d'optar pel llenguatge plàstic neoàrab.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada