El
neoàrab s'ha d'entendra com un estil peculiar que forma part de l'arquitectura historicista. La fascinació per l'exotísme d'Orient que va arribar a
Europa amb el romanticisme es consolida a Catalunya, en la seva
versió restringida al món hispanomusulmà i africanista, en la segona
meitat del segle XIX. Per a ser precisos l'atracció per Orient es
manifesta a Barcelona a partir de la guerra del Marroc (1859-60) amb
les victòries èpiques del general Prim al capdavant dels voluntaris
catalans i , desprès, amb l'obertura del Canal del Suez (1869) que
va comportar la irrupció de la corrent "neoegipcia". Aquests
esdeveniments van anar seguits de manifestacions públiques com les
estrenes de les operes Africana (1866) o Aïda (1877), les pintures de
Marià Fortuny, les narracions de les mil i una nits, el contes de
l'Alhambra o la literatura de viatges al Magrib, la Terra Santa i
Egipte.
Cap
a la dècada del 1870 l'Orientalisme Musulmà forma part de l'imaginari
de la burgesia barcelonina, ansiosa per expressar la seva posició social, que
aspira a fixar les seves residencies en els nous espais alliberats per
l'enderrocament de les muralles (1854). A banda i banda del Passeig
de Gràcia, aleshores l'eix principal d'una capital emergent que
preten ocupar un lloc destacat entre les metròpolis europees, aquells anhels
de diferenciació social i de prestigi de la burgesia es materialitzaran en
palauets i residències d'estiueig que recreen un món luxós i exuberant enmig de la grisó de la
ciutat industrial en ràpida transformació.
Glorieta Neoàrab als Jardins Bosch Betranc/ Musitu, 24 , Barcelona (1902) |
L’estil neoàrab constitueix el denominador comú de les noves construccions per la seva
capacitat “atmosfèrica” que esperona la
imaginació i evoca paradisos llunyans i misteriosos. Aquesta condició explica que les recreacions
neoàrabs es limitessin sobre tot als interiors dels edificis amb una doble propòsit: D’una banda,
contrarestar la sobrietat buscada en la façana per la seva filiació amb el símbols del poder i, d’altra banda, afavorir l’evasió desitjada
en els espais privats en base a un
decorativisme exuberant. Per aquest
motiu les intervencions d'estètica neòàrab son en realitat operacions d’emmascarament de l’arquitectura neoclàssica representativa de les elits aristocràtiques que envolten la monarquia reinstaurada, una estètica contra la qual xoca la sensibilitat de la burgesia en
ascens social i creixent influència.
A finals del
segle XIX l'Alhambra esdevé el
model de referència fonamental de l'estil neoàrab. La desconstrucció simbòlica del llegat
andalusí culminada pel pensament positivista de l'època i la necessitat de les arts industrials de proveir de material als nous entorns arquitectònics van impulsar l’aplicació del llenguatge formal hispanomusulmà. val a dir que les arts industrials nascudes
a finals del XIX no partien de cap tradició i, per tant,
no estaven subjectes a convencionalismes
acadèmics. A banda de la innovació en el disseny cal tenir en compte que l’obtenció
de motllos, pel procediment de buidatge de les guixeries o l'estampació
en paper, permetien reproduir
fidelment el repertori de motius geomètrics i
abstractes que decoraven l’Alhambra a un cost molt baix, la qual
cosa s’avenia a les exigències econòmiques dels burgesos que encarregaven les obres.
D’aquí que l’interès per l’Alhambra radiquès en les pintoresques trames ornamentals que es podien reproduir fàcilment, però,
sobre tot, la despesa assequible a l'hora de fer-ho.
Encara
que avui en dia la majoria de residències ricament decorades amb
motius neoàrabs -com , per exemple, la Casa Antoni Guix (1862), la Casa
Joaquim Mercader, comte de Belloch (1871) o la Casa Antoni Goytisolo coneguda
com a Taltavull (1874)- hagin desaparegut víctimes de l'especulació
urbanística resten dempeus alguns edificis on son visibles els
elements característics de l'art andalusí, particularment de l'època
nassarita. Com a trets identificatius d'aquesta corrent
arquitectònica en destaco:
treball
decoratiu en guix consistent en la repetició de formes geomètriques
i de patrons que imiten plantes o animals (sobretot ocells) que
simbolitzen el desplegament infinit de la naturalesa única d'Al·la.
De fet, l'arabesc permetia a l'artista islàmic expressar
l'espiritualitat malgrat la prohibició de representar la imatge humana.
Arcs
consistents en una successió de lòbuls en el intradòs de la volta. És
tracte d'un motiu ornamental característic de l'art islàmic que en la
peninsula ibèrica apareix en edificis de l'època califal i arriba al
seu climax amb l'Alhamabra
Terme
relatiu al pati porticat present gairabé en totes les mesquites i
reproduït en moltes cases privades. En l'ambit de la cultura islàmica
el brollador d'aigua situat al centre del pati s'anomena Howz i
te una funció religiosa ja que els fidels hi realitzen les ablusions.
Tanmateix en els edificis d'estil orientalista esdevé un recurs
ornamental per imitació al model de referència que es l'Alhambra
Mocàrabe
Element peculiar de l'arquitectura islàmica que decora molts espais interiors de l'Alhambra. En realitat es tracte d'una guixeria de formes complexes consistent en la juxtaposició de prismes, sovint penjant del sostre o incrustrats en el intradós dels arcs, que imiten estalactites.
Element peculiar de l'arquitectura islàmica que decora molts espais interiors de l'Alhambra. En realitat es tracte d'una guixeria de formes complexes consistent en la juxtaposició de prismes, sovint penjant del sostre o incrustrats en el intradós dels arcs, que imiten estalactites.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada