L'exposició de 1888 va ser l'ocasió excepcional per conèixer
de primera mà un grapat de
països de l'extrem Orient. La casa japonesa construïda a la Ciutadella,
la casa de Filipines aixecada per la Companyia
de Tabacs de Filipines, els pavellons
dels expositors de la Xina i el Japó en
el desaparegut Palau de Industria son exemples de l'atracció que les cultures de l'Extrem Orient van
exercir sobre la ciutat durant la celebració de l'efemèride. A
més a més, en aquesta època van
prosperar els contactes amb la Xina
i el
Japó gràcies a l'establiment de
delegacions comercials catalanes en diversos ports del Pacífic. Conseqüència d'aquestes
relacions va ser l'obertura de
magatzems i comerços especialitzats en productes orientals en
el carrer Ferran -aleshores el carrer
de moda d'una Barcelona amb l'Eixample en construcció- com
els famosos Mickado i Almacenes del
Japón o de botigues en les immediacions de la Rambla com les de
Bruno Cuadros, Pera Clapés o Joaquim
Mustarós.
Des
del punt
de vista de l'arquitectura la fascinació per l'art japonès estava
relacionat íntimament amb l'Art Noveau
que aleshores era una moda triomfant a Europa. La descoberta de l'extrem Orient representa
un incentiu per la renovació del
repertori d'imatges i la
introducció de nous formats. L'art Noveau
se'n fa ressò d'aquestes
innovacions i una nova generació
d'arquitectes els apliquen en
els edificis que
construeixen contravenint les restriccions estètiques de l'art acadèmic
que imposaven determinades
institucions com l'Escola d'Arquitectura
de Madrid. L'art Noveau
arriba a Catalunya amb les seves
peculiars connotacions de modernitat, en
un moment de gran vitalitat cultural,
i arrela a Barcelona en plena
ebullició constructiva.
Una de
les característiques de L’art Noveau en
l’arquitectura (en aquest blog hem
convingut anomenar eclecticisme audaç o esteticisme) és,
sense cap dubte, la lliure composició que assimila les corrents
“neo” historicistes i les enriqueix amb els recursos que aporten
les cultures de l'extrem Orient. En
altres paraules es va més enllà en la
confusió formal superposant als elements
autòctons d'altres que no en tenen cap relació. El resultat és un pas nou a en la hibridació com a
correctiu del debat arquitectònic que conduirà al Modernisme. La burgesia
–esdevinguda classe dominat en el període de la Restauració monàrquica-
acceptarà sense embuts aquesta arquitectura ambigua que barreja registres
diversos i en assimilar-la diversificarà l’espectre estilístic de les
residencies i torres d'estiueig que construirà com aparadors del poder i del
prestigi arrabassats a l'aristocràcia d’origen
nobiliari.
Alguns
exemples d'aquestes innovacions en el llenguatge formal son identificables avui en dia
en l'arquitectura barcelonina:
La reproducció d'estampes
Les estampes de Harunobu, Utamaro, Hokusai o Hiroshige van revelar un món d'imatges insòlites que van impactar en la sensibilitat occidental. El fervor per la natura subtilment representada en dibuixos de colors plans i contorns definits, com per exemple aquesta ona d'Hokusai, reproduïda en el menjador de l'Hotel España i en el Palauet Albèniz, van tenir molt de ressò en les arts decoratives.
Les estampes de Harunobu, Utamaro, Hokusai o Hiroshige van revelar un món d'imatges insòlites que van impactar en la sensibilitat occidental. El fervor per la natura subtilment representada en dibuixos de colors plans i contorns definits, com per exemple aquesta ona d'Hokusai, reproduïda en el menjador de l'Hotel España i en el Palauet Albèniz, van tenir molt de ressò en les arts decoratives.
El cercle policromat
El cercle es posa de moda com a format arquitectònic. En la cultura japonesa i Xinesa aquesta figura geomètrica, que imita la lluna plena, simbolitza la joia de viure i atrau la bona sort. Els modernistes en faran ús en portes i finestres i crearan jocs de llums a partir de la profusió de vidres policromats
El cercle es posa de moda com a format arquitectònic. En la cultura japonesa i Xinesa aquesta figura geomètrica, que imita la lluna plena, simbolitza la joia de viure i atrau la bona sort. Els modernistes en faran ús en portes i finestres i crearan jocs de llums a partir de la profusió de vidres policromats
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada