Tipus: Edifici residencial
Data: 1916
Estil: Esteticisme d'Inspiració Oriental
El repertori decoratiu d'aquest edifici es representatiu de la lliure combinatòria d'elements característic de l'arquitectura eclèctica més audaç anomenada esteticisme. La façana, tot i les seves reduïdes dimensions, agrupa un bon nombre singularitats ornamentals en les que es pot rastrejar diverses referències orientalistes. Destaquen en aquest sentit la solució del sòcol amb acabament ceràmic, els arcs de ferradura de la planta baixa i els esgrafiats policromats de la planta superior. La casa, encarregada per una de les filles del famós editor Gustau Gili, fou construida quan el modernisme era ja un moviment criticat i, fins i tot, considerat decadent. Tanmateix, el fet de tractar-se d'una obra menor va permetre al seu autor esplaiar-se en filigranes decoratives a la recerca d'un ambient exòtic.
Data: 1916
Autor: Alexandre Soler i March (1874-1949)
Situació: Blasco de Garay, 34 Estil: Esteticisme d'Inspiració Oriental
El repertori decoratiu d'aquest edifici es representatiu de la lliure combinatòria d'elements característic de l'arquitectura eclèctica més audaç anomenada esteticisme. La façana, tot i les seves reduïdes dimensions, agrupa un bon nombre singularitats ornamentals en les que es pot rastrejar diverses referències orientalistes. Destaquen en aquest sentit la solució del sòcol amb acabament ceràmic, els arcs de ferradura de la planta baixa i els esgrafiats policromats de la planta superior. La casa, encarregada per una de les filles del famós editor Gustau Gili, fou construida quan el modernisme era ja un moviment criticat i, fins i tot, considerat decadent. Tanmateix, el fet de tractar-se d'una obra menor va permetre al seu autor esplaiar-se en filigranes decoratives a la recerca d'un ambient exòtic.
Alexandre Soler projecte aquest edifici impel·lit pels principis de l'esteticisme. Deixeble de Domenech i Muntaner -treballà molt de temps en els seu estudi- es titula en 1899 a l'Escola d'Arquitectura de Barcelona. Alexandre Soler es forma en un període de gran agitació artística promoguda pels postulats de l'art noveau, es a dir, forma part de la nova fornada d'arquitectes que desitgen desprendre's de l'imitació dels estils històrics per experimentar amb un nou llenguatge formal. De fet, Alexandre Soler, d'acord amb les ensenyances del seu mestre Domenech i Muntaner, serà particip d'una concepció de la bellesa associada a un estil nacional que representés l'essència de la nació catalana. Imbuit d'aquesta ideologia projecte nombroses edificis en el període anterior a la República. A Barcelona en destaca la Casa Heribert Pons, actual conselleria de Finances de la Generalitat de Catalunya, i la construcció del pedestal del monument de Rafael Casanova que realitza en col·laboració amb l'escultor Josep Llimona. Tanmateix exercí una influència que va molt més enllà de la seva obra ja que dirigí l'Escola d'Arquitectura de Barcelona del 1931 al 1936 i fou president de l'associació d'Arquitectes de Catalunya i de la Junta de Museus.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada