Tipus: Residència unifamiliar
Període: 1902
Autor: Maurici Augué i Robert
Situació: carrer Anglí, 88
Estil: Modernista Neoàrab
Els edificis neo-àrabs de principis del segle XX van tenir com a motiu d’inspiració la realitat descoberta en el Marroc abans de la seva colonització. En tractar-se d’un territori frontissa entre Europa i un món etnogràfica i culturalment desconegut va permetre als Africanistes construir la imatge exòtica que necessitaven per justificar els seus plans de domini sobre la zona. Els prolegòmens de la instauració del protectorat sobre el nord del Marroc va omplir el buit d’un Orientalisme a l’estil Francès o britànic que Espanya no havia estat capaç de generar abans a causa del seu retard econòmic i la seva incapacitat política.
La Casa Salvador Oliveres és construïda en aquest ambient partidari de la intervenció en el nord del Marroc i procliu a la presumpta missió civilitzadora que Espanya estaria cridada a exercir-hi . Projectada inicialment com a torre d'estiueig, de planta baixa, pis i badalot (tancament de l’escala que dona accés a la terrassa coronada per una lluerna) l’edifici inclou, dins la tradició modernista de gust orientalitzant, elements distintius de l’estil neo-àrab com els arcs de ferradura, les ceràmiques vidriades al voltant de les finestres i els merlets al cim de la terrassa.
Maurici Augé i Robert, va obtenir el títol de Mestre d'Obres l'any 1875, desenvolupant la seva activitat professional entre 1877 i 1908. En el pla anecdòtic destacar que Augé i Robert va ser uns dels dos candidats que va concórrer al concurs per aixecar l'estàtua de Colom, amb motiu de l'Expo de 1888, i que va recaure finalment en Gaietà Buigas. Autor a Barcelona de les elegants cases Josep Filella (Consell de Cent, 189), de les bessones de Manuel Verdú Feliu (València, 248 i 250) i Verdú (Rambla Catalunya, 101), és permet en una obra menor com és la casa Salvador Oliveres certes llicències en l'estètica de la façana, és a dir, un caprici exòtic producte de la moda orientalista que contrasta amb l'aspecte modernista del conjunt.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada