Data: 1916
Autor: Ignasi Mas i Morell, arquitecte, en
col·laboració
amb Domènec Sugranyes
Situació: Gran via de les Corts
catalanes, 749
Estil:
Neomudejar
En plena era del predomini Modernista, un cop superada l'experimentació motivada per
l'eclecticisme, la remodelació de la plaça de braus de la Monumental,
aparellada amb la plaça de les Arenes que la precedeix, va optar pel
Neomudejar. Aquest és un estil que s'emmarca en el primer
Orientalisme d'arrel musulmà que era "de mode" a l'Europa de la
primera dècada del segle XX. Tanmateix, el pes de l'Africanisme,
focalitzat en el nord del Marroc, i la revalorització del llegat
hispanomusulmà, típics de la modalitat de l'Orientalisme Espanyol,
expliquen la vigència tardana del neomudejar.
L'edifici que ocupa tota una illa de l'Eixample reforça la
monumentalitat de la seva façana principal -Gran via cantonada
carrer Marina- amb un decorativisme exuberant. La composició d'aquest
tram de la façana respon al caràcter neomudejar semblant a la
majoria de places de braus que imiten el model de referència; La
plaça Goya de Madrid projectada per Emilio Rodríguez Ayuso. Elements
com l'ús del maó vist en paraments de paret, la ceràmica vidriada
en els plafons centrals i les cúpules son característics d'aquest
estil. Tanmateix el modernisme, aleshores imperant a la ciutat, es fa notar en
el tractament innovador d'altres elements que formen part de les
convencions compositives d'aquests tipus d'edificis. Ens referim als
remats ceràmics en forma d'ou de les torres i les obertures en la façana, altes i
estretes en forma d'arc parabòlic, que han desplaçat
l'arc de ferradura omnipresent, per exemple, en la plaça de les
Arenes.
Ignasi Mas era l'arquitecte municipal de Sant Pol de Mar però va
projectar edificis notables a Barcelona com per exemple el magatzem
Damians del carrer Pelai. Titulat en 1907 i imbuit dels principis
del Modernisme, en 1916 va rebre l'encàrrec d'ampliar i remodelar
un edifici anterior anomenat Sport.
L'apogeu de les "corrides" a Barcelona va motivar que una colla d'empresaris - Luis del Castillo, Rafael Alba, i Abelardo Guarner- es decidissin a construir una nova plaça de braus a l'eixample, en uns terrenys cedits per Pere Milà i Camps, home de negocis i diputat a les Corts, conegut per ser el propietari de la casa Milà del Passeig de Gràcia. En 1914 van contractar a l'arquitecte Joaquim Raspall la construcció d'un nou edifici que dos anys després Ignasi Mas, en col·laboració amb Domènec Sugranyes, hi afegí la corona exterior que constitueix l'actual façana. Com ja s'ha dit més amunt el llenguatge neomudejar que adoptà per remodelar la plaça estava superat en aquell moment, però la seva versatilitat per acollir solucions plàstiques trencadores com la modernista van motivar la seva elecció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada