Tipus: Edifici destinat a Serveis
Període: 1927-29
Autor: Pere Domènech i Roure (1881-1962)
Situació: Avinguda Rius i Taulet
Estil: Neomudèjar
L'Exposició Internacional de Barcelona es va inaugurar el 20 de maig de 1929 amb el propòsit de donar a conèixer els nous avenços tecnològics i projectar la imatge de la indústria catalana a l’exterior. De nou l’esdeveniment va originar la remodelació d’una part de la ciutat, en aquest cas de la Muntanya de Montjuïc i la Plaça Espanya, i va suposar un banc de proves per als nous estils arquitectònics de manera similar a com havia succeït amb l’Exposició Universal de 1888. A començaments del segle XX la corrent constructiva de moda a nivell local era el Noucentisme (estil de tall neoclàssic cridat a substituir el Modernisme preponderant a la Catalunya de principis de segle) i, a més a més, l’exposició va suposar la introducció d’avantguardes internacionals com l’art Déco. Tot plegat havia de plantejar necessàriament la reconsideració dels trets característics de l’Orientalisme decimonònic en l’arquitectura.
El pavelló reservat a la premsa acreditada per informar de
l'esdeveniment va ser projectat el 1926 per l’arquitecte Pere Domènech i Roura
que va arribar a tenir un paper destacat en el
desenvolupament de l’Exposició com a cap de la secció d'Obres, artífex de l’estadi Olímpic i coautor del
Palau Nacional. La casa de la Premsa,
aixecada entre 1927 i 1929, és d’inspiració mudèjar com ho
certifica la utilització del maó vist, la retícula decorativa sebka o la ceràmica policromada, tanmateix caldria matisar la seva adscripció
a aquesta corrent estilística. De fet,
la decoració de les façanes plantegen
seriosos dubtes en relació a la
preponderància d’aquest llenguatge formal dins el marcat accent eclèctic del conjunt. Això es degut
a que els pisos superiors
recorden el tractament aplicat als
pavellons de l'Hospital de Sant Pau que projectà el seu pare, el prestigiós
arquitecte modernista Lluís Domènech i Montaner. Cal tenir en
compte que en sobrevenir la seva mort en 1923, Pere Domènech i Roura
s’hagué de va fer càrrec de la direcció de les obres de l'hospital la qual cosa
va coincidir amb l'inici de la construcció dels edificis més emblemàtics de
l’Exposició. Pere Domènech, titulat a l’escola
d’arquitectura de Barcelona en 1907 i Catedràtic d’aquesta institució des de 1920, era un convençut
partidari del Noucentisme però es va veure
compromès a concloure l’obre que el
seu pare havia emprès fidel al ideari modernista. La circumstància descrita explicaria la
combinació en la casa de la Premsa de
conceptes tant dispars i aparentment
contradictoris com el neomudèjar,
el neoromànic i el neogòtic. Aquesta lectura justificaria l'agònica
vigència en l’edifici dels postulats
historicistes, magnificats després pel Modernisme, en contra de les conviccions noucentistes del seu autor.
Amb una superfície de
600 m2 l’edifici, dotat de tres plantes i
subterrani, està actualment desocupat i sense ús per la qual cosa
llangueix en una llarga decadència. Fins
fa pocs anys havia acollit les
dependències Centrals de la Guardia Urbana i des que van abandonar-lo no ha
hagut propostes d’ocupació que fossin
viables, llevat de la voluntat d’instal·lar-hi l’exposició
permanent del Museu de les Arts Escèniques de Barcelona de l’Institut del
Teatre. Des que en 1989 va haver de deixar el Palau Güell el museu
esmentat passava per una situació
d’incertesa a l’espera que es construís un nou edifici o se li atorgués un nou
espai. Un acord entre la Diputació i
l’Ajuntament de Barcelona semblava que
havia de desencallar la situació: D’una
banda el consistori, s’havia compromès a cedir per 50 anys la Casa de la Premsa
per aquesta finalitat i, d’altra banda, la Diputació s’havia avingut a impulsar l’estudi de la seva
rehabilitació integral. Però un any
després, l’agost de 2012, la Diputació es va fer enrere i a hores d’ara el projecte esta
aturat per la manca de recursos econòmics.
El futur de l’edifici torna ha estar en entredit i no es veuen en l’horitzó projectes
engrescadors que el puguin treure de la desolació i desemparament en el que es troba
avui dia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada