Tipus: Edifici Residencial
Període: 1864-1869
Autor: Jose Domínguez Valls
Situació: Ctra. D’Hospitalet s/n (Cornella del Llobregat)
Estil: Neoàrab
Període: 1864-1869
Autor: Jose Domínguez Valls
Situació: Ctra. D’Hospitalet s/n (Cornella del Llobregat)
Estil: Neoàrab
El Palau Mercader va ser construït entre el 1864 i el 1869 per encàrrec de Joaquim de Mercader i Belloch (1824- 1904), en una finca de Cornellà, propietat de la família. El projecte va implicar l’execució d’obres de gran envergadura que, a banda de l’enderrocament de la masia anomenada mas Oriol de l’Empedrat , va comportar la creació d’un jardí de 48 hectàrees amb plantes exòtiques.
Cal recordar que Joaquim
Mercader era en aquella època un reconegut
col·leccionista i aficionat a la història, amb
possessió d’ una important
col·lecció arqueològica que va incloure en el «Museu zoològic comte de
Belloch», fundat pel seu pare, Ramón Mercader, en 1835. El Museu zoològic físicament es trobava al carrer
Lledó, número 11, de Barcelona, però la col·lecció
d’ armes, monedes, armadures, ventalls, gravats, ídols romans, i diversos objectes
rars i antics els conservava al Palau ricament
decorat amb motius neoàrabs que tenia la
família al Passeig de Gracia, a l’alçada del carrer Provença, i que va
desaparèixer al mateix temps que s’erigia la residència senyorial a Cornella.
El mestre d’obres Jose Domínguez Valls, empès per la
corrent historicista del moment, va
construir aquest edifici residencial de dimensions colossals on barreja estils
de diferents èpoques. De fet, l’aspecte exterior recorda un castell medieval, a
jutjar pels merlets que coronen el seu perímetre i les torres octogonals de les
seves cantonades, que contrasta amb el decorativisme sumptuós de l’interior, on els diferents espais d’us privat tenen “caràcter”
segons la funció representativa que se’ls assigna. Les denominacions de les
sales obeeixen a l’estil decoratiu (per exemple, la Sala de pas o del
Renaixement) o un objecte (la Sala dels Pianos) o funció (el menjador). Ara be,
pel que fa a l’objecte d’estudi del blog, i per tant a la nostra fixació en
l’estil orientalista, en destaquem el Saló àrab i el salo Rosa.
El Saló Àrab, contiguo a la recepció i destinat a actes socials, es feia servir ocasionalment com a sala de ball. L’epidermis de
les seves parets és típicament neoàrab, tot i així destaquem com a curiositat la llegenda amb grafia àrab dels noms de
Mercader i Comtes de Bell-lloc que
recorre el fris la sala. Detalls com aquest
demostren la filiació del programa
decoratiu amb les necessitats i els costums socials de la burgesia que havia
arribat
al govern amb la restauració de la monarquia d’Alfons
XII desprès del cicle revolucionari, iniciat amb la
Gloriosa de 1868 i finalitzat amb la I
República, que els havia catapultat al poder
polític.
El Saló
Rosa era el dormitori, presidit per un llit amb baldaquí, en part constituït per elements salvats de l’enderrocament
del Palau del Passeig de Gràcia el 1871.
Val a dir, que la presència d’un baldaquí
amb cortinatges no respon només a la voluntat de
preservar l’escalfo del llit i la intimitat del descans sinó que tenia la funció simbòlica de mostrar d’estatus
dels seus propietaris. A partir del segle XVIII, seguint la moda
francesa, el dormitori havia pres un rol destacat en els espais de recepció de
la casa. Durant el dia era una sala on es rebien les visites i de nit servia d’
estança pel repòs, per això solia estar dividit en dues parts, la alcova, on es trobava el
llit, i la avantcambra amb cadires i tauletes pels convidats. La alcova podia
tancar-se amb portes, tot i que sovint només es feia servir cortinatges. Per aquest
motiu , el dormitori, a la vista de gent aliena al propietari i la seva família, en realitat feia la funció d’aparador
on s’hi mostrava la puixança i riquesa
de la nissaga a la que pertanyia la casa. Per aquest motiu el baldaquí de Can Mercader
es sofisticat i luxós, i el dormitori , tot
i que en el segle XIX acabarà reclòs a l’àmbit privat, en la dècada de 1860 encara tenia un paper força destacat.
El saló Rosa mostra el poder econòmic
dels comptes de Belloch amb una decoració fantasiosa, que recrea un lloc de
somni, pròxim a l’edèn imaginat a partir de lectures com les mil i una nits, això si, embolicat de brocats, velluts, sedes, puntes… La moda del baldaquí al llit no va desaparèixer fins les primeres
dècades del segle XX.
Arnau de Mercader (1852-1932), tercer compte de
Belloch, fill de Joan Mercader
i hereu de la seva fortuna, es
van caracteritzar pel seu gran interès pels temes culturals i artístics. Ell va
ordenar la construcció de la Torre Miranda, annex a la finca, utilitzada com a
mirador d’ocells i observatori astronòmic, d’estil neomudèjar. En morir Arnau Mercader sense descendència, l’hereva universal fou la
seva muller, la cantant d’òpera Paulina Pozzali Crotti.
L’any 1974, l’Ajuntament de Cornellà va fer-se
càrrec del llegat, en pèssim estat de conservació. Va incloure el palau
Mercader al catàleg d’edificacions històriques, va iniciar el projecte de
recuperació del parc i l’any 1989 es va obrir a la ciutadania. Can Mercader va esdevenir
així el primer parc públic de Cornellà. Entre els anys 1990 i 2004, el palau
que domina el parc ha estat objecte de successives rehabilitacions ó, que van
permetre que ja el 1995, s’obrís al públic com a museu d’arts plàstiques i
decoratives i com a seu d’actes culturals.
Bon dia, detecto algunes inexactituds, la més rellevant de les quals, sobre els propis conjuts neoàrabs del Museu Palau Mercader. Us remeto a aquest breu vídeo de presentació: https://www.youtube.com/watch?v=dU3ONPphVKw
ResponEliminaI us convido a fer la visita guiada, un diumenge a les 12h, amb inscripció prèvia a museumercader@aj-cornella.cat
Salutacions cordials,
Anna
Hola Anna, serà un plaer escoltar-te en la teva visita guiada. Passat vacances, a principis de setembre, em posaré en contacte per fixar un dia per trobar-nos. Gracies pels teus comentaris i fins aviat
EliminaHola Oriol,
ResponEliminaPerdona que no hagués vist el teu comentari fins ara.
Quan vulguis pots escriure'ns. Habitualment les visites de diumenge no les faig jo, excepte quan és alguna ocasió especial, com el proper 11 de novembre que fem una visita dramatitzada (http://agenda.cornella.cat/fitxa.aspx?idAct=36983).
Si ens escrius, segur que trobem l'ocasió.
Salut!
Anna