Tipus: Observatori Astronòmic
Període: 1904
Autor: Josep Domènech i Estapà
Situació: Ctra. De l’Observatori Fabra,
Estil: Neoegipci
Període: 1904
Autor: Josep Domènech i Estapà
Situació: Ctra. De l’Observatori Fabra,
Estil: Neoegipci
L’observatori Fabra pertany a la Reial Acadèmia
de Ciències i Arts e Barcelona, entitat que avui dia continua encarregant-se del
funcionament i del seu manteniment. Va ser inaugurat en 7 d’abril de 1904 i és
obra de l’arquitecte Josep Domènech i Estapà, titulat en 1881 per l’Escola d’arquitectura
de Barcelona de la que fou Catedràtic de Geodesia i , també, de Geometria
descriptiva, entre 1888 i 1895. L’origen del l’Observatori es remunta a l’any 1900,
quan Camil Fabra, primer marques d’Alella, reputat industrial del sector tèxtil
i polític del partit liberal, va aportar una gran quantitat de diners amb l’objectiu
de contribuir a la realització del projecte per construir un observatori astronòmic,
meteorològic i sísmic al Tibidabo. El 1902 van començar les obres que van
concloure dos anys desprès.
Domench i Estepa, que era membre de l’Reial Academia de Ciencies des de 1883 i que va arribar a presidir-la en 1914, projecta un edifici de planta complexa atenent als requeriments de les seves funcions . Així, el cos rectangular, acabat en un creuer transitable, esta tallat en dos per una obertura vertical, necessària pel funcionament dels aparells d’observació, i el cos octogonal està coronat per la cúpula , metàl·lica i giratòria, del telescopi. Tanmateix és l’atri d’accés, inspirat en les entrades pilones d’un temple egipci, l’element que acaba infonen “caràcter” a l’edifici. L’aspecte sever i rectilini de la portalada , amb dues columnes i un frontó inequívocament neoegípcis, son indicatius de la fascinació que exercí l’antiguitat faraònica en la generació d’arquitectes decididament eclèctics de finals del segle XIX i principis del XX.
Les vies d’introducció d’aquest estil a Barcelona
, d’acord amb la mentalitat “revival” predominant en aquella època, van ser tres:
La Primera, la de les revistes il·lustrades amb imatges dels pavellons
neoegipcis construïts per les grans Exposicions Universals. En aquestes imatges
es fa pales, juntament amb les dels pavellons Indis, Xinesos o japonesos, la visió
exòtica del món desconegut que tenia Occident ; La Segona, els articles i monografies
sobre l’art egipci que demostren el creixent interès dels estudiosos per
esbrinar els secrets del suposat passat bíblic. La lectura d’ alguns tractats, com
ara “Historia, Teoria y Técnica ornamental y decorativa de Egipto” de Ricardo Agrasot
(dins de la col·lecció “Biblioteca de las artes Decorativas” dirigida por
Rafael Domenench), van tenir una enorme repercussió ; la tercera via d’introducció
de l’estil foren les escenografies teatrals . Egipte es va posar de moda amb l’opera
d’Aida, representada per primera vegada a Barcelona en 1876, en el Teatre
principal. Les Imatges dels grans telons que ambientaven les escenes, com els dissenyats
per Francesc Soler i Rovirosa, difoses mitjançant les revistes il·lustrades, van
contribuir a modelar el gust del públic vers aquest estil. Tanmateix, el neoegipci
al nostre país, llevat de comptades excepcions, es limita a petits detalls en els
programes decoratius destinats a l’embelliment de les diferents tipologies de
construcció. El neoegipci en arquitectura, més enllà de l’àmbit funerari , va
tenir un caràcter ornamental, com ara relleus , columnes o reixes amb representacions
de flors de papir, del disc solar alat o del ull d’Horus (udjat).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada