Periode: 1906
Autor: Jaume Torres i Grau (1879-1945)
Situació: Lesseps, 31
Estil: Neoàrab
La popularment coneguda com a “Casas Ramos”
és un habitatge plurifamiliar projectat a l’any 1906 per Jaume Torres i Grau.
La construcció d’aquest edifici a la Plaça Lesseps de Barcelona va coincidir
amb la definició dels preceptes estètics noucentistes d’ Eugeni d'Ors i la seva
propagació a través del glossari de "La Veu de Catalunya". Tot i
així, “cases Ramos”, obra primerenca de Torres i Grau, te una aparença
modernista i sembla estar encara sota el
influx dels grans valedors d’aquest moviment com eren Domènech i Muntaner i
Josep Puig i Cadafalch. No endebades Torres i Grau es titulà per l’Escola Provincial
D’arquitectura de Barcelona en 1903, dirigida es de l'any 1900 per Domènech i Muntaner, tot i que la presidiria de manera intermitent.
Feia pocs anys -concretament des de 1897-
que la vila de Gràcia havia estat annexionat a la ciutat de Barcelona. En
aquella època les edificacions de la seva perifèria eren construccions senzilles,
de dues o tres plantes, sense cap tipus d'ornamentació. Tanmateix, “Cases
Ramos”, de cinc plantes amb tres cossos d'escala, que mana construir Ricard
Ramos Cordero , Conseller-fundador del Foment d'Obres i Construccions, hi destacaria
com una obra singular entre la resta d'edificacions.
El pis principal conserva un saló decorat a
l’estil neoàrab tardà, signe de luxe i ostentació d’una burgesia barcelonina
que encara no s’havia adherit al nou gust noucentista. De fet, el noucentisme
comporta un canvi de paradigma que, entre altres raons, significarà la fi del modernisme
i, per descomptat, dels estils “exòtics" com a font d’inspiració . El Noucentisme
postula el retorn al classicisme, es a dir, al ideal de vida mediterrani considerat
el bressol de la civilització Occidental. Els seus valors s’associen a l’harmonia
i a la pau social oposats a la conflictivitat nascuda de la revolució industrial
i de l’expansió del colonialisme. En aquesta època el llenguatge Neàrab te poc
de mimètic – no es limita a replicar l’alhambra- i esta lluny de les
interpretacions fantasioses dels viatgers romàntics. L’expressió s’ha tornat esquemàtica
i mesurada, amb formes eclèptiques inspirades vagament en l’art islàmic, com els arcs
de mig punt culminats per una rosassa de la galeria o les dovelles amb relleu de les arcades del saló com si fossin la continuació del seu l’intradós
lleugerament lobulats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada