Des del
començament ens hem centrat en
les fisonomies de les residències i els equipaments d’estil orientalista
que sortosament es mantenen encara dempeus a Barcelona. Tanmateix aquestes construccions representen una petita part dels edificis
que havien format part de la trama urbana de la ciutat. Ara bé, tot i que les perdudes han estat nombroses i molt
significatives, tal vegada sigui pitjor el fet que els edificis que han tingut la sort de subsistir hagin patit alteracions greus. Pel que fa a la conceptualització de l'arquitectura orientalista no ajuda gens que la majoria dels edificis supervivents estiguin fora de context perque han estat reformats o han perdut
la seva funció original. Per
tant, només uns pocs edificis del conjunt que ens ha estat
llegat es poden considerar
testimonis fidedignes de la
tipologia arquitectònica orientalista.
Pavelló de la Reina
Enric
Sagnier va construir un mirador al Tibidabo durant la visita a
Barcelona de la reina regent Maria Cristina, en ocasió a la
celebració de l’exposició Universal de 1888. En 1902 es va
aixecar a la vora El gran Café- Restaurant del Tibidabo. Ambdós
edificis d’estil neoàrab van ser enderrocats per
construir en el seu lloc el parc
d’atraccions.
Xalet del Moro
(Passatge de la
Pau, 3)
Jaume
Brossa construí uns banys públics d’estil neoàrab en 1873.
L’establiment es va transformar en prostíbul en 1910 i va estar funciona fins el 1956. A finals dels noranta
es enderrocat com a conseqüència de la reforma urbanística executada darrera la
Plaça del Teatre
L’especulació
urbana fou la causa de l'enderrocament de moltes de les antigues residències per treure
profit dels solars que ocupaven. Però l'afany destructor no hagues arribat tant lluny sense la coincidència de dos factors: El primer, l’obsolescència
de l’arquitectura residencial privada
com a tipologia arquitectònica; El segon, l’absència
de consideració pel seu valor
patrimonial. Efectivament, la
construcció de palauets i torres d'estiueig a banda i banda del
Passeig de Gràcia -eix de creixement de la ciutat un
cop enderrocades les muralles que
l’encerclaven- responia a la necessitat de "representació" de la burgesia transformada en la nova classe dominant. Aquest va ser el motiu pel qual en el darrer terç del
segle XIX els camps que envoltaven el
passeig de Gràcia, i la
seva prolongació cap a Vallcarca i els turons que prefiguren la serra de
Collserola, van ser cobejats per aquesta classe social que hi volia aixecar les seves residències de prestigi. Però a mitjans del
segle XX l'impuls estava esgotat i aquell eix de creixement es transforma en el “centre
simbòlic del poder” tal i com el coneixem avui dia, es a dir, aquell indret de la ciutat on les grans empreses , bancs , companyies d’assegurances i filials de multinacionals hi tenen la seva seu. Aquest canvi de funcionalitat del
passeig de Gràcia
explica l’enderrocament de gran part
dels palauets i de les torres d’esbarjo d’una burgesia que en el seu moment va apostar per l’estil
neoàrab i que, fins i tot, va arribar a exportar-lo a la
capital de l’estat.
Casa Antonio
Goytisolo
(carrer
Mallorca, 279)
Construït
l'any 1874 segons un projecte del mestre d'obres Josep Xiró i Jordà i conegut
també com a Casa Taltavull, aquest xalet unifamiliar constitueix un dels
exemples d'arquitectura d'inspiració neoàrab de l'últim quart del
segle XIX. Ocupava la cantonada Muntanya/Besós de la cruïlla entre els
carrers Pau Claris i Mallorca.
Casa Laribal
(Av.
Miramar, 7-9)
la
torre d'estiueig de Josep Laribal va ser reformada i adaptada per Antoni
Falguera -autor del projecte guanyador del concurs públic en 1913- per desenvolupar
les funcions de menjador, infermeria i gabinet antropomètric de l'Escola del
Bosc. En 1960 es va enderrocar per construir-hi un pavelló amb aules
Cal tenir en compte que el palaus i torres d'estiueig havien estat
dissenyats per satisfer les necessitats i
els costums socials de la burgesia que a finals del XIX s'estrenava en el poder polític. L'obsolescència esdevé quan el seu valor simbòlic deixa de cotitzar en els cercles en el si dels quals la burgesi es retroba i es relaciona un cop ha consolidat la seva hegemonia econòmica i social. Per això la supervivència de la majoria d’edificis s’ha limitat a la façana, mentre que els espais interiors quasi sempre han estat mutilats
o, fins i tot, reduits a uns pocs elements (la galeria
del hotel Onix en seria un exemple extrem). En altres paraules, els edificis sovint han estat buidats indiscriminadament de tot allò que representava un estil
de vida que va deixar d’existir. Per
fortuna alguns es va lliurar de l'ostracisme gracies a restauracions minucioses que els van realitzar en un intent de recuperar la seva
naturalesa arquitectònica i el seu valor artístic (Per exemple, el
cas de l’Alberg de joventut Marede Deu de Montserrat). Tanmateix, aquests han estat casos comptats ja que , per regla general, el seu caràcter de grans contenidors els han
forçat a exercir funcions molt diferents les assignades en el projecte original (Un exemple paradigmàtic seria laPlaça de Braus les Arenes transformada en Centre comercial) i la seva situació privilegiada en un eix urbà de prestigi com el Passeig de Gràcia els ha fet assolir
una carga simbòlica diferent a la que els seus constructors els van conferir.
Hotel Onix
(Carrer Nou de la Rambla, 36)
La façana neoclàssica d'aquest edifici amagava un interior d'estil neoàrab, al gust de les residencies palatines de finals del XIX, que les obres de la seva transformació en hotel han respectat parcialment.
Casa Neoàrab
(Carrer Gomis, 8)
La remodelació urbanística dels vessants
del pont de Vallcarca no l'ha afectat i
segueix miraculosament
en peu.
Tanmateix el seu estat es ruïnos i es
degrada de manera
accelerada des que ha
estat ocupat il·legalment per una familia de
gitanos romanesos.
Ruïnes del Casino de Barcelona
(Carretera de la Rebassada)
En un revolt de la carretera que travessa Collserola en direcció a sant Cugat son encara visibles les restes del Gran Casino de la Rebassada: Un projecte de lleure per a la gent benestant, insòlit en el seu temps, que a banda de un hotel de luxe i els típics espai de joc en formaven part grans atraccions.
Inaugurat en 1911 va tancar portes definitivament en 1933 i va desaparèixer literalment en 1943 quan el regim franquisme , per tal d’evitar ocupacions il•legals, decidí dinamitar el complex.
Gracias, por tan magnífica información,
ResponEliminaGracias a ti por leerme. Espero que entrés en más ocasiones en el bloc y, si lo consideras oportuno , lo difundas. Para mi es muy estimulante vuestra colaboración. Por lo tanto, no me cansaré nunca de agradecer los comentarios que hagais
ResponElimina