Tipus: Art
funerari
Període:
1889
Autor: Josep
Vilaseca
Situació: Cementiri Montjuïc. Agr. 3ª, nº 8
Estil:
Neoegipci
El panteó Batlló i Batlló, excavat en un talús rocós de Montjuic, va ser enllestit
l'any 1889. Vist de lluny, la contundència
dels murs i les formes quadrades pures evoquen
la solidesa monumental dels temples egipcis.
De fet , el conjunt respira un regust faraònic, flanquejat
per dues grans columnes estriades i capitells amb caps d’òliba, que suporten uns
àngels hieràtics , amb les ales plegades
a mode de capa.
La família Batlló va ser una de les nissagues
més poderoses del tombant del segle XIX. Fabricants de teixits de cotó, van posseir
dues grans fàbriques a Barcelona, la que ocupava l'actual edifici de l'Escola
Industrial i el gran complex fabril de Can Batlló, a la Bordeta. Els Batlló i
Batlló constitueixen la segona generació, fruit del matrimoni entre Feliu
Batlló i Barrera i la seva neboda Margarida Batlló i Dachs. Ells son els
qui encarreguen a Josep Vilaseca (1848-1910), l’afamat
arquitecte de l’Exposició Universal de 1888, la construcció d’un monument funerari.
Josep
Vilaseca opta per l’estil neogipci per realitzar l’obra. Tanmateix, si be és
cert que des del Renaixement obeliscos i
piràmides formen part
dels mausoleus i que l’Academicisme
neoclàssic del XVIII incorpora les
portes –pilons als cementeris (Com havia
fet Ginesi en el recinte sagrat del
Poblenou) la tria de Vilaseca no sembla haver estat motivada per la tradicional associació
entre art funerari i les creences sobre la immortalitat de L'Antic Egipte. El sentit
que persegueix amb l’ús d’aquest estil
és difícil de precisar, però segurament s’apropa
més al seu afany per experimentar amb diferents corrents estètics en un intent de
definir allò que havia de caracteritzar a les construccions “modernes”. Val a dir que el “neoegipci” irromp de nou a
Barcelona, per influencia de França, a finals del segle XIX, incorporant-se al corpus de llenguatges historicistes que
conformen l’arquitectura pre-modernista.
A finals de la dècada dels 80
Vilaseca havia realitzat quatre construccions amb aquest format :
la Casa Bruno Cuadros, la Casa Plà, el Panteó
de la Familia Batlló, les tres a
Barcelona, i la Casa Pujol a Lloret de Mar. Tot plegat es
indicatiu que el interès de Vilaseca per
aquest estil no es anecdòtic, ni es
pot considerar un assumpte menor o passatger. La
proximitat d’aquestes obres en el temps permeten suposar que, tot i les diferencies entre elles, estan en relació amb les seves indagacions per innovar la arquitectura del seu temps. De fet, els manuals que
consulta sovint incorporen pagines dedicades als ornaments faraònics i els
teòrics que segueix enalteixen aquest estil
monumental com, per exemple, Gottfriend
Semper , el representant de l’escola de Viena que tant admira. En concluisió, des de la dècada de
1880 Vilaseca havia incorporat el Neoegipci
al seu bagatge de coneixements i, en plena febre constructora de la ciutat expandint-se
fora muralles, l’aplica al Panteó funerari
dels Batlló. .
Manuel
Fuxà i Leal (1850-1927) és
qui realitza les escultures sota la supervisió de Josep
Vilaseca. Fuxà és un escultor barceloní format en l'escola Llotja amb el mestre Rosend Nobas que
adquirí certa fama realitzant les
estàtues de molts dels grans conjunts monumentals de l’època.
En el cas que ens ocupa sobta la
coexistència de la
iconografia cristiana amb el simbolisme faraònic
com es pot apreciar en la creu grega dins del disc solar característics de l’Antic Egipte que hi ha damunt de la porta principal. També els dos àngels semblen recrear
les deesses Isis, Nephthys, Serket i Neith, protectores del món
ocult i la resta de motius decoratius (
corol·la de lotus, papirs...), alternant amb els
emblemes de la mort de l’antic Egipte (Com
l’òliba representativa d’Horus), en
contrast amb la forja de ferro de la porta que imita
la creu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada