Periode: 1888-1910
Autor: Leandre Albareda / Pau Deulofeu
Situació: Cementiri de
Montjuïc Agr 3º, nª 65
Estil : Neoegipci
El Panteó funerari de la família Pilar Soler és el millor exemple de l'estil neoegipci aplicat aquest tipus de construcció que hi ha a Barcelona. Es tracte d’una recreació idealitzada de les piràmides d'Egipte, feta amb grans carreus de pedra de Montjuïc, realitzada per Leandre Albareda i petit (1852-1912). La porta d’entrada presenta un fris amb les inicials de la difunta decorat amb el disc solar alat amb dues serps, obra de l’escultor Pau Deulofeu
Encara que Leandre
Albareda ) no sigui un dels més reconeguts arquitectes de la generació de titulats
en l’Escola d’Arquitectura de Barcelona, fundada el 1875,
no deixa de ser una de les figures rellevants de la
transformació de la ciutat que es produeix en
aquesta època . Efectivament, com a
arquitecte municipal -càrrec que el dugué a treballar amb arquitectes com
Antoni Rovira i Trias, autor del projecte de l’Eixample de Barcelona que
finalment fou desestimat i substituït per imposició del d’Ildefons Cerdà- rebé l’encàrrec de construir
el cementeri de Montjuïc
en 1883, i l’ampliació del cementiri del Poblenou, , coincidint amb el programa de
construccions engegat per l’Exposició Universal,
en 1888.
Arran la
construcció del nou cementiri proliferen els projectes de mausoleus finançats per la burgesia
emergent. D’aquesta manera s’inicià una certa rivalitat amb la finalitat de
construir el panteó més opulent o el més original, gràcies a la qual Albareda
rebrà nombroses peticions per
planejar-los i fer-los. No cal dir que, en aquest context competitiu, Albareda encara la realització del
panteó de la família Pilar Soler
amb un disseny orientalitzant, inspirant
en l’antic Egipte.
Val a dir que, tot
i la fascinació desfermada per l’art
egipci desprès de l’expedició de Napoleó a aquell país, a partir de mitjans
del segle XIX l’estil
havia caigut en
desús a Occident. El interès per l’Antic
Egipte revifà de nou amb motiu
de la construcció del canal
de Suez, acabat en 1869, i l’estrena al Cairo de l’opera Aida de Giuseppe Verdi, en 1871, per celebrar-ho. Aida es
interpretada per primera vegada a Barcelona en 1875 i
l’anunci dissenyat per l’arquitecte
Josep Vilaseca per a la botiga d’objectes d’art de Francesc Vidal -considerada una de les primeres
manifestacions de la represa de l’estil
egipci a la ciutat- data de 1879.
Tanmateix, a banda de l’exòtica atracció que torna a exercir l’art egipci entre els arquitectes catalans de la segona meitat del
segle XIX, cal explicar
el per que de la tria d'aquest estil a l'hora de construir
monuments funeraris. Sembla que un
dels motius que els hauria empès
a utilitzar-lo seria que el
neogòtic, aleshores l’estil triomfant
dins l’eclecticisme historicista, resultava massa lúgubre per aquest tipus de construcció mentre que
el neoegipci es considerava, sorprenentment, més humà. A la percepció de la mort com a“repòs
impenetrable” contribuí, sens dubte, el predomini
de les línees rectes i la contundència dels volums massissos, tal i com s’aprecia
en la piràmide sepulcral que construí Leandre Albareda per a la difunta Pilar Soler.
L'arquitecte Rafael Puig va signar els plànols perquè Albareda en ser l'encarregat del Cementiri no podia signar obra privada
ResponEliminaNo ho sabia, gracies per dir-m'ho.
Elimina