Tipus:
Edifici
recreatiu
Període:
1929
Autor:
Francesc Folguera i Ramon Raventós
Situació:
Poble Espanyol, Plaça Saragossa,
Av.
Francesc Ferrer i Guardia, 13
Estil: Neomudejar
Aquest
campanar és una còpia d’un dels millors exemples de l'estil mudèjar
aragonès. Es tracte d’una construcció efímera, sense funció arquitectònica, que va ser
aixecada per l’esbarjo dels visitants del Poble Espanyol. Cal recordar que aquest complex va ser construït l'any 1929
amb motiu de l'Exposició Internacional de Barcelona. Concebut des d'un primer
moment com un immens pavelló consagrat a l’art hispànic pretenia donar a
conèixer el "model ideal" de cadascuna de les tradicions constructives que es poden identificar a la Península Ibèrica. Per aquest motiu es van reproduir, a escala
real, 117 edificis, reunits per regions de manera que conformava una mena de parc temàtic molt al gust d'aquella època. Al plantejament teòric original de l'arquitecte Puig i Cadafalch li van donar forma els arquitectes
Francesc Folguera i Ramon Raventós, amb la participació del crític d'art Miquel
Utrillo i del pintor Xavier Nogués. El Poble Espanyol es va construir en el temps record de tretze
mesos i tenia data de caducitat, doncs havia de durar el mateix que l'Exposició
Internacional; No obstant, i contra tot pronòstic, ha subsistit
fins avui dia gracies al
fet que va esdevenir amb el temps una atracció
turística.
La
torre d’Utebo del Poble Espanyol és un artifici de cartró-pedra que
reprodueix mimèticament el famós
campanar d’aquesta localitat propera a
Saragossa. De base quadrada i cos
superior octogonal, guarnit amb traços geomètrics de maó i plafons de ceràmica
vidriada, fou construïda , en 1544, pel
mestre d’obra Alonso Leznes. La Torre constitueix , en si mateixa, un
superb exemple d’estil mudèjar que es va desenvolupar a la Península
ibèrica entre els segles XI i XVI.
Malgrat
l’evident impacte sobre l’arquitectura
catalana que tingué el Mudèjar sobta el poc interès atorgat aquest estil alhora de fixar la seva responsabilitat en el desenvolupament del Modernisme. Alguns teòrics de l’arquitectura pretenen explicar aquesta llacuna epistemològica reivindicant la singularitat
de Catalunya en el context hispànic. Ara be, els esdeveniments semblen desmentir el supòsit
ja que Catalunya, certament poc impregnada
pel passat hispano-àrab i amb l’atenció fixada en altres horitzons, no escapà a la influència del mudèjar renovat de finals del segle XIX. una simple observació d’edificis coneguts d’aquest
període permet identificar l’empremta neomudejar: Aquest seria el cas de
la Editoral Muntaner i Simò de Domenech i
Muntaner, la casa Vicens de Gaudi o
l’església de les Saleses de Joan Martorell, però els exemples d’edificacions
anònimes, típiques de l’arquitectura popular, que incorporen elements característics d’aquest corrent historicista son innumerables i estan escampats arreu de la ciutat. Fins i tot és pot afirmar, tot i mantenint certes reserves,
que el neomudejar va desbordar l’eclecticisme arquitectònic en
la seva transició cap el Modernisme. La importància que va tenir aquest “revival”
sobre els arquitectes catalana, desprès del paper determinant que jugà en
l’arquitectura del maó durant l’Exposició universal de 1888, només es pot
explicar per la deliberada recerca d’un nou llenguatge formal. Aquells
arquitectes que prioritzaren el maó en el seus projectes constructius estaven
rastrejant en un període de la història de Espanya caracteritzat per la fusió de les tradicions àrabs i cristianes
medievals . L’exposició
Universal, certament, va posar de relleu el ressorgiment del mudejar ,
subratllant aquell aiguabarreig
estilístic riquíssim en matisos i amb un poder expressiu molt superior a
qualsevol altre localisme, però és, sobretot, la seva fusió amb la nova arquitectura del ferro i el vidre, que triomfa a Europa i els EEUU amb el terme “art noveau”, el que provocarà aquella amalgama particular de la que naixerà el Modernisme.
La
raó, sovint invocada, segons la qual aquesta influència és deguda a la creació
tardana (1871-1875) de l’Escola d’Arquitectura de Barcelona, també s'ha de matissar. De fet, molts mestres d’obres que es distingiren en aquest
tipus “neo” del historicisme arquitectònic havien
efectuat els seus estudis en la capital d’Espanya. Ara be, son els ideals de la
Renaixença, les aspiracions a viure en plenitud la cultural pròpia, allò que
impulsarà a Catalunya a distanciar-se’n de “l’arquitectura nacional” que pretén bastir
Espanya a partir del Mudèjar. De fet ,
l’Exposició Universal hauria estat la culminació d’aquest procés d’assimilació
del “gusto español” que desprès es diferenciarà a mesura que es radicalitzi l’eclecticisme
en el procés de transició cap el Modernisme.
Sigui com sigui, Barcelona estarà marcada per l’empremta d’un estil que
va esdevenir molt popular (des del paranimf de la Universitat d’Elies Rogent a
la plaça de braus de la Monumental de Joaquim Raspall). El Neomudejar
constituirà durant més de cinquanta anys una font d’inspiració inesgotable per
molts arquitectes catalans que comprovaran com el seu rigor constructiu serà
interpretat pels artesans locals donant lloc al
tipus d’extravagàncies
ornamentals que tots coneixem i a solucions tècniques exportades a mig món , com la célebre "volta catalana".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada