Tipus: Edifici Residencial
Període: 1884-.1888
Autor: (?)
Situació: Sant Sadurní d'Anoia
Estil: Neoàrab
Autor: (?)
Situació: Sant Sadurní d'Anoia
Estil: Neoàrab
Aquest casalot, conegut popularment com a “Castell dels moros”, és d'una factura imponent la qual cosa justifica que, tot i el seu aspecte deixat i de les obres de remodelació inacabades, hagi estat declarat Bé Cultural d’Interès Local (BCIL). Situat a la banda dreta de la carretera de Masquefa, coronant un petit turo amb vistes a la vila, el conjunt de construccions ordenades al voltant d’una antiga masia pairal fou transformat a finals del segle XIX en un “caprici moresc”. Al complex, que abasta una superfície de 10 hectàrees (en part ocupades per un bosc de pins frondós) , s’hi accedeix per un portal d’arc de ferradura flanquejat per dues torres esmerletades. Un cop dins, es distingeixen edificacions diferents en funció dels seus usos: D’una banda, els residencials i, d’altra banda, els destinats a l’elaboració i emmagatzematge de vi. Pel que fa a la casa s’hi aprecien obertures d’arc de ferradura en planta baixa i primer pis amb una torratxa superior coberta amb una cúpula semiesfèrica. També hi ha un claustre rectangular de dues alçades amb arcs de ferradura que havien contingut les premses i les tines de vi, i a la qual se li afegí, en 1925, una capella.
Per la documentació disponible
se sap que la família Ferrer del Mas (De la que hi ha constància de la seva existència des del segle
XV) va perdre la propietat sobre la casa i la hisenda a finals del segle XIX. El
nou propietari, Josep Boada i Romeu, construí les edificacions annexes i
realitzà les obres d’embelliment que li donaren al conjunt l’aspecte arabesc.
En 1920 la masia fou adquirida, mitjançant subhasta, per la família Freixedas, de
Vilafranca del Penedès, que hi construí la capella i plantà els pins del recinte
tancat. A l’any 1960 el complex passà a mans de Segura Viudes i, desprès de
romandre deshabitada durant molts anys, l’Ajuntament de Sant Sadurní la va
adquirir en 1982 amb la intenció de rehabilitar-la per enquibir-hi servies
municipals.
L’estil neoàrab de les façanes i dels ornaments
de portes i finestres s’explica perquè Josep Boada i Romeu havia tingut una
estreta relació comercial amb el Nord d’Àfrica. A causa dels seus negocis de
venda de vi sovint hostejava a casa seva membres de bones famílies marroquines per
la qual cosa no hauria estalviat esforços per decorar-la al gust dels seus clients.
Tanmateix l’aspecte “moresc” afectava fonamentalment l’exterior del conjunt
(la distribució d’espais i les estructures arquitectòniques, per contra, segueixen les pautes arquetípiques de la masia catalana), llevat d’una habitació que anomenaven “Sala del Moro” o “sala de Muley Hafid” profusament decorada amb objectes rifenys –alguns de valuosos com cadires de muntar ricament treballades, pipes d’aigua daurades, simitarres i babutxes de seda amb incrustacions de pedra...- que ajudaven a crear l’ambient “pintoresc” que pretenia el seu propietari. D’aquí hauria sorgit la llegenda entre els antic vilatans que Ali Bey havia estat el constructor. Tanmateix, la cronologia en relació a l’aventurer i espia Domènec Badia és molt anterior a la reforma del conjunt d’edificis, presumiblement acabada en 1888 com es desprent d'aquesta data forjada en una reixa. Sembla ser que el cognom del propietari (Boada fonèticament es concomitant a Badia) , a banda a seva estreta relació amb el Nord d’Àfrica, hauria ajudat a crear aquesta confusió.
(la distribució d’espais i les estructures arquitectòniques, per contra, segueixen les pautes arquetípiques de la masia catalana), llevat d’una habitació que anomenaven “Sala del Moro” o “sala de Muley Hafid” profusament decorada amb objectes rifenys –alguns de valuosos com cadires de muntar ricament treballades, pipes d’aigua daurades, simitarres i babutxes de seda amb incrustacions de pedra...- que ajudaven a crear l’ambient “pintoresc” que pretenia el seu propietari. D’aquí hauria sorgit la llegenda entre els antic vilatans que Ali Bey havia estat el constructor. Tanmateix, la cronologia en relació a l’aventurer i espia Domènec Badia és molt anterior a la reforma del conjunt d’edificis, presumiblement acabada en 1888 com es desprent d'aquesta data forjada en una reixa. Sembla ser que el cognom del propietari (Boada fonèticament es concomitant a Badia) , a banda a seva estreta relació amb el Nord d’Àfrica, hauria ajudat a crear aquesta confusió.
Ara be, el que sí és veritat fou
el suport que propietari hauria donat a la causa del Mouley Hafid, Sultà i califa
del Marroc exiliat a Barcelona. La historia és de sobres coneguda; en aquella
època els candidats per ocupar el tron alauita procedien de diferents branques
dinàstiques que es reivindicaven descendents del profeta. Els Hafid estaven recolzats
pels espanyols i els Hassan pels francesos. Cada vegada que hi havia un cop d’Estat
la família perdedora corria a refugiar-se al país que el protegia i, en el cas
del Muley Hafid, en una d’aquestes fugides va residir, ocasionalment i per un període
curt de temps, en Cal Ferrer del Mas, abans d’anar a parar definitivament a la
torre del passeig de la Bonanova de la ciutat comtal que construí Josep Puig i Cadafalch
i a on va fer portar l’Elefanta Julia que desprès cedí generosament al zoològic
de Barcelona.
Muley Hafid , fou un
personatge clau per a la firma del tractat del protectorat del Marroc en el 1912
i el fet que mori a França el 1937, un any abans la de defunció de la mítica
Elefanta Julia a causa d’un bombardeig de l’aviació franquista durant la Guerra
civil Espanyola, va impactar profundament en l’imaginari dels barcelonins d’aquella
època. Molt probablement va ser aquest episodi, vinculat a l’activitat mercantil
de Josep Boada amb el Marroc , allò que veritablement va crear entre els
coetanis la fascinació per aquesta casa orientalista que encara perdura.
L’Ajuntament, actual propietari
dels edificis, va iniciar la
rehabilitació, posposada durant molt de temps a l’espera de l’aprovació del Pla
General d’Urbanisme per part de la Generalitat, que ara s’ha encallat per manca
de pressupost. Durant la legislatura municipal de 2007-2011 es van porta a
terme les principals obres de reforma que, tot i la seva envergadura, no han afectat
la fisonomia “morisca” de l’edifici. Desprès de diversos canvis en el projecte
, motivat pel Pla Especial de desafecció del conjunt construït inclòs en el catàleg
de Patrimoni Arquitectònic de Sant Sadurní, es va enderrocar la façana
històrica i la torratxa, que estaven molt malmesos, per reconstruir-les de nou.
D’altra banda, de l’edifici de serveis previst se n’ha fet únicament la
carcassa, deixant per més endavant la intervenció en el se¡u interior. Les
obres han anat a càrrec de Cots i Claret, una empresa de Manresa especialitzada
en la rehabilitació. Avui dia el complex esta encerclat de tanques per evitar les
bretolades i a l’espera de noves inversions que concloguin el projecte.
Hi ha un error quan s’esmenta Francisco Boada Romeu?. O eren ambdós Francisco i José propietaris de la casa?.
ResponEliminahttps://sergiobarce.wordpress.com/tag/jose-boada-y-romeu/
https://culturaenabierto.com/2014/09/26/jose-boada-y-romeu-en-marruecos-un-texto-de-sergio-barce-publicado-en-la-revista-dos-orillas-2/
https://books.google.es/books?id=AegM2IHykNIC&pg=PA286&lpg=PA286&dq=Josep+Boada+i+Romeu&source=bl&ots=_rNUeWkH2C&sig=YldoFSSVuYhSFN3fgFYtJ4IXDtI&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwiGr4fHpuzYAhVBOhQKHXuEDH0Q6AEIQzAH#v=onepage&q=Josep%20Boada%20i%20Romeu&f=false
https://books.google.es/books?id=NO6RwBxaLPUC&pg=PA258&lpg=PA258&dq=Josep+Boada+i+Romeu&source=bl&ots=_Y4EX5d8XU&sig=BQ3793txZxOJLTLFPbu8qL4ymIc&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwiGr4fHpuzYAhVBOhQKHXuEDH0Q6AEISTAI#v=onepage&q=Josep%20Boada%20i%20Romeu&f=false